Wednesday, 20 March 2013

ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΡΓΩΝ ΤΗΣ ΔΕΠΑΑΝΑΓΚΑΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΕ ΤΑ ΚΟΙΤΑΣΜΑΤΑ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΣΕ ΚΥΠΡΟ-ΙΣΡΑΗΛ
20/03/2013

Στην άμεση ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης θα συμβάλουν τα νέα κοιτάσματα φυσικού αερίου της Κύπρου και του Ισραήλ, τόνισε ο διευθυντής Παρακολούθησης Διεθνών Έργων της ΔΕΠΑ, Δ. Μανώλης. 

Ακόμη, σημείωσε πως η ΕΕ αναγνωρίζει τη σπουδαιότητά τους και έχει ήδη ενσωματώσει την Ανατολική Μεσόγειο στη στρατηγική της για τον Νότιο Διάδρομο. 

Στην ομιλία του, στο δεύτερο Ενεργειακό Συμπόσιο στη Λευκωσία, με θέμα «Η αξιοποίηση των κοιτασμάτων φυσικού αερίου στην Κύπρο», ο κ. Μανώλης αναφέρθηκε στην διαμόρφωση της ζήτησης στην Ευρώπη, τονίζοντας ότι «η ενεργειακή ασφάλεια των χωρών- παραγωγών και των καταναλωτριών χωρών ενέργειας είναι αλληλένδετη και για αυτόν ακριβώς τον λόγο, η αξιοποίηση των νέων κοιτασμάτων θα πρέπει να είναι προς όφελος όλων των εμπλεκόμενων πλευρών». 

Υπογράμμισε ότι η Ευρώπη αποτελεί μία ενδιαφέρουσα αγορά, γιατί, ενώ είναι ήδη ο μεγαλύτερος εισαγωγέας ενέργειας παγκοσμίως, η ζήτησή της για ενέργεια αυξάνεται συνεχώς και εκτιμάται ότι, έως το 2025, θα αναγκαστεί να προχωρήσει σε εισαγωγές περίπου 100 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου, κυρίως λόγω της μείωσης της εγχώριας παραγωγής. 

Παράλληλα, η απόφαση ενεργοβόρων κρατών, όπως η Γερμανία και η Ιταλία, να απομακρυνθούν από την ατομική ενέργεια, αποτελεί έναν επιπλέον παράγοντα που συμβάλλει στην αύξηση της ζήτησης του φυσικού αερίου και καθιστά την Ευρώπη μία ελκυστική αγορά και πρόσθεσε ότι η ΝΑ Ευρώπη είναι πιθανώς η περιοχή της Ευρώπης που χρειάζεται περισσότερο από όλους τις νέες πηγές προμήθειας. 

Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Μανώλη, το κενό τροφοδοσίας στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης μέχρι το 2025, λαμβάνοντας υπόψη ότι η εγχώρια παραγωγή βαίνει μειούμενη, υπολογίζεται ότι θα αγγίξει τα 12 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα. 

Όσον αφορά την ασιατική αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), η οποία είναι η πλέον προσοδοφόρος, ο διευθυντής Παρακολούθησης Διεθνών Έργων της ΔΕΠΑ εκτίμησε ότι, στο μέλλον θα είναι πολύ ανταγωνιστική, με δεδομένο ότι παραγωγοί από την Αυστραλία, τη Βόρεια Αμερική, ακόμα και την Ανατολική Αφρική προγραμματίζουν να εισέλθουν σε αυτήν. 

Ακόμη, ανέφερε πως η Ευρώπη βρίσκεται κοντά σε σημαντικές περιοχές παραγωγής υδρογονανθράκων και η Ελλάδα διασταυρώνεται με νέες και διαφοροποιημένες οδούς τροφοδοσίας, επιτρέποντας έτσι τον ασφαλή και απρόσκοπτο εφοδιασμό των αγορών. 

Το πρώτο διαθέσιμο αέριο, με το οποίο θα ανοίξει ο Νότιος Διάδρομος και θα επιτραπεί η λειτουργία του, σύμφωνα με τον κ. Μανώλη, θα προέρχεται από την Κασπία και ειδικότερα από το κοίτασμα Shah Deniz 2, από το οποίο 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, ετησίως, θα προορίζονται για τις αγορές της Ευρώπης, έως τις αρχές του 2019. 

Επιπλέον, τα κοιτάσματα Ταμάρ, Λεβιάθαν και το κυπριακό οικόπεδο 12 είναι, παγκοσμίως, τρεις από τις πέντε σημαντικότερες ανακαλύψεις της τελευταίας δεκαετίας, με επιβεβαιωμένες ποσότητες ύψους 940 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων. Σύμφωνα με το U.S. Geological Survey, τα αποθέματα της Λεβαντίνης μπορεί να είναι τρεις φορές περισσότερα από τις ποσότητες που έχουν ήδη ανακαλυφθεί, δήλωσε ο κ. Μανώλης για την κατάσταση αναφορικά με τα κοιτάσματα της ΝΑ Μεσογείου. 

Όσον αφορά την Ελλάδα, είπε ότι έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί οι σεισμικές έρευνες που ανέλαβε η Νορβηγική εταιρία PGS, στη Δυτική Ελλάδα και νοτίως της Κρήτης και τώρα «θα περάσουμε στο στάδιο της αξιολόγησής τους», προσθέτοντας ότι σύμφωνα με προκαταρκτικές εκτιμήσεις, ήδη μία ποσότητα ύψους 16 έως 20 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων, ετησίως, θα μπορούσε να είναι διαθέσιμη για εξαγωγή, από τα ήδη επιβεβαιωμένα κοιτάσματα της Κύπρου και του Ισραήλ. 

Ο κ. Μανώλης αναφέρθηκε σε διάφορα έργα που θα μπορούσαν να μεταφέρουν αέριο στην περιοχή, όπως τον IGB (Διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδα- Βουλγαρία), τον νέο τερματικό σταθμό Βορείου Ελλάδος καθώς και το East Med. Ωστόσο, σημείωσε, ο τελευταίος, όπως και ο αγωγός Nabucco West, εμπίπτουν στην κατηγορία των μεγαλύτερων αγωγών, σκοπός των οποίων είναι να συνδέσουν τις διάφορες νέες πηγές αερίου με τις ευρωπαϊκές αγορές, συμβάλλοντας στην υλοποίηση του Νοτίου Διαδρόμου. 

Μεγάλα έργα της ΔΕΠΑ 

Ειδική αναφορά έκανε ο κ. Μανώλης στα έργα, όπου η συμμετοχή της ΔΕΠΑ είναι σημαντική. 

Μίλησε για τον IGB, η δυναμικότητα του οποίου φθάνει τα 5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, ετησίως και λειτουργεί με διπλή ροή, αποτελώντας ένα έργο- πρότυπο για την υλοποίηση της ευρωπαϊκής στρατηγικής, με δεδομένο ότι προσφέρει πολλαπλά οφέλη. 

Ο διασυνδετήριος αγωγός θα μπορούσε να τροφοδοτεί εγκαίρως της αγορές της ΕΕ και ειδικότερα της ΝΑ Ευρώπης, ήδη από το 2015, με αέριο από το κοίτασμα Shah Deniz 1 και, ενδεχομένως, με υγροποιημένο φυσικό αέριο. 

Παράλληλα, η ΔΕΠΑ σχεδιάζει την υλοποίηση μιας νέας πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) στη Βόρειο Ελλάδα, στο σημείο διασταύρωσης δύο σημαντικών διασυνοριακών έργων όπως ο Διασυνδετήριος αγωγός Τουρκία- Ελλάδα- Ιταλία (ITGI) και ο IGB, ετήσιας δυναμικότητας έως 5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων, όπως υπογράμμισε. 

Προκειμένου να αξιοποιήσει τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου, η ΔΕΠΑ, σε συνεννόηση με τις εταιρείες και τους φορείς που ασχολούνται με την έρευνα των κοιτασμάτων φυσικού αερίου, μελέτησε τη δυνατότητα μεταφοράς, μέσω υποθαλάσσιου αγωγού, από το κοίτασμα του Leviathan και του κυπριακού οικοπέδου 12 στην Ελλάδα, με απώτερο σκοπό το αέριο αυτό να κατευθυνθεί προς την Ευρώπη. 

Σύμφωνα με τα όσα επισήμανε ο κ. Μανώλης, το σχέδιο που προέκυψε- με την επωνυμία East Med- απαρτίζεται από έναν αγωγό δυναμικότητας 8 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων, ετησίως, που ξεκινά από το κοίτασμα, οδεύει προς Κύπρο, στη συνέχεια, υποθαλάσσια στην Κρήτη, καταλήγοντας με υποθαλάσσιο αγωγό στην ηπειρωτική Ελλάδα. Ο αγωγός προβλέπεται να έχει συνολικό μήκος περίπου 1.150 χλμ. 

Το έργο «έχει κριθεί απολύτως εφικτό από τεχνικής άποψης» δήλωσε ο κ. Μανώλης και διευκρίνισε ότι ακόμα και η απαιτητική προσαιγιάλωση του αγωγού στην Κρήτη έχει διερευνηθεί λεπτομερώς, ώστε να μηδενιστούν οι όποιες τεχνικές προκλήσεις.  www.elzoni.gr

No comments:

Post a Comment