Friday, 20 September 2013

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Προπαγάνδα μέσω του διαδικτύου

Με 6.000 εθελοντές το κόμμα του Ταγίπ Ερντογάν θέλει να βελτιώσει την εικόνα του. Όχημα τα όπλα του "εχθρού", τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που κινητοποίησαν χιλιάδες οργισμένους πολίτες στην πλατεία Ταξίμ.
«Υπάρχει ένα κακό που λέγεται twitter, εκεί διαδίδονται τα μεγαλύτερα ψέματα και οι υπερβολές», έλεγε οργισμένος ο τούρκος πρωθυπουργός Ερντογάν τον Ιούνιο του 2013. Τώρα η τουρκική κυβέρνηση άλλαξε πλεύση και θέλει να εκμεταλλευτεί τα θετικά του twitter και του διαδικτύου για να βελτιώσει την εικόνα του κόμματος της Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (ΑΚΡ).
"Με τα δικά τους όπλα"
Με ένα διαδικτυακό μήνυμα χιλιάδες στο δρόμοΜε ένα διαδικτυακό μήνυμα χιλιάδες στο δρόμο
6.000 εθελοντές θα διαδώσουν τις πολιτικές θέσεις του κόμματος ως εκπρόσωποί του στα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης. Σύμφωνα με την εφημερίδα Χουριέτ, οι εθελοντές θα έχουν τη βάση τους σε πάνω από 900 περιφέρειες, πχ. 1.000 εθελοντές στην Κωνσταντινούπολη, 600 στην Άγκυρα και 400 στη Σμύρνη. Εδώ και μήνες αντικαθεστωτικοί χρησιμοποιούν το facebook και το twitter για να οργανώσουν καθημερινές διαδηλώσεις και να συντονίσουν αντικυβερνητικά συλλαλητήρια σε διάφορες τουρκικές πόλεις. Με ένα και μόνο διαδικτυακό μήνυμα κινητοποιήθηκαν εκατοντάδες χιλιάδες οργισμένοι πολίτες για να διαμαρτυρηθούν ενάντια στο αυταρχικό στιλ διακυβέρνησης του Ερντογάν. Το ίντερνετ έγινε κάτι σαν φόρουμ για συνθήματα μίσους κατά της τουρκικής κυβέρνησης. «Θα πρέπει να τους αντιμετωπίσει κανείς με τα δικά τους όπλα», σκέφτηκε ο δήμαρχος της Άγκυρας, Μεχίλ Γκετς, που ήταν ο πιο δραστήριος χρήστης του twitter από το κόμμα του Ερντογάν. Στο διάστημα των μαζικών διαδηλώσεων και στέλνoντας συνεχή μηνύματα, «πολέμησε» τις προσβολές, τις απειλές και τα συνθήματα κατά του κόμματος του Ερντογάν υπερασπιζόμενος την κυβέρνηση. Μια άλλη τακτική άμυνας της κυβέρνησης ήταν η σύλληψη των χρηστών twitter στα σπίτια τους.
Απαραίτητα για του σημερινούς πολιτικούς
Τα όπλα του εχθρού στα χέρια της κυβέρνησηςΤα όπλα του "εχθρού" στα χέρια της κυβέρνησης
Και όπως λέει ο πολιτικός επιστήμων και κοινωνιολόγος Γιασάρ Ανταναλί, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης απέδειξαν πόση επιτυχία είχαν στη διάρκεια των διαδηλώσεων σε σημείο που κανείς δεν προσέτρεξε στα ανεξάρτητα μέσα, κάτι που έφερε μεγάλες δυσκολίες στην τουρκική κυβέρνηση. Αλλά στο διάστημα αυτό έκανε σαφές τον μεγάλο έλεγχο που ασκεί η Άγκυρα στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Έτσι η κυβέρνηση συνειδητοποίησε ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει η ίδια την «ηγεμονική» θέση του διαδικτύου για να αποκεντρώσει την αντιπολίτευση. Δεν ετίθετο θέμα απαγόρευσης του twitter ή του facebook, λέει ο Ανταναλί, αλλά μόνο η αξιοποίησή τους. Μια άλλη σκέψη που ώθησε την τουρκική κυβέρνηση να επιλέξει την χρήση αυτών των μέσων είναι οι τοπικές, προεδρικές και βουλευτικές εκλογές. Με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί κανείς να επηρεάσει άμεσα εκείνους που δεν έχουν αποφασίσει ποιον υποψήφιο θα ψηφίσουν.
«Το ΑΚΡ ήθελε να είναι βέβαιο ότι θα κάνει καλή προπαγάνδα με τους 6.000 εθελοντές» υπογραμμίζει ο πολιτικός επιστήμων. Ενδέχεται μάλιστα να συνεργαστεί και με εταιρεία δημοσίων σχέσεων που θα δημιουργήσει το δικό της δίκτυο. Ο αρχιτέκτων και εκπρόσωπος της πλατφόρμας αλληλεγγύης Ταξίμ Ταυφούν Καχαρμάν δεν βλέπει κάτι το ασύνηθες στη νέα καμπάνια του Ερντογάν. «Οι τούρκοι πολιτικοί συνειδητοποίησαν τη σημασία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και την ανάδειξή τους σε άμεσους και επιτυχημένους δίαυλους επικοινωνίας», λέει. «Εξάλλου και ο πρόεδρος Ομπάμα έκανε ολόκληρη την προεκλογική του εκστρατεία μέσω του διαδικτύου».
Senada Sokollu /Ειρήνη Αναστασοπούλου
Υπεύθ. Σύνταξης: Κώστας Συμεωνίδης                   DW DE

No comments:

Post a Comment