Νέα δεδομένα στη ναυτιλία δημιουργεί η άρση των διεθνών κυρώσεων στο Ιράν
ΑΠΕ-ΜΠΕ
Νέα δεδομένα σε όλους τους τομείς της ναυτιλίας δημιουργεί η άρση των διεθνών κυρώσεων σχετικά με το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν και στη συμφωνία στην οποία κατέληξε για το θέμα αυτά πρόσφατα η Τεχεράνη με τις έξι μεγάλες δυνάμεις (Κίνα, Γαλλία, Γερμανία, Ρωσία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ηνωμένες Πολιτείες).
Στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών στην Ελλάδα αναφέρουν ότι μπορεί μεν η αποδέσμευση 100 δισ. δολαρίων του Ιράν να δημιουργεί νέα δεδομένα, ωστόσο ορισμένες από τις κυρώσεις που έχουν επιβάλλει οι ΗΠΑ παραμένουν σε μερική ισχύ ενώ και οι διεθνείς τράπεζες εξακολουθούν να παραμένουν «φειδωλές» φοβούμενες το ενδεχόμενο νέων κυρώσεων και προστίμων στην περίπτωση που το Ιράν παραβιάσει τους όρους της συμφωνίας.
Το Ιράν ζήτησε από την Ουάσιγκτον να εξαλειφθεί κάθε εμπόδιο στην εφαρμογή της συμφωνίας βάσει της οποίας οι κυρώσεις ήρθησαν σε αντάλλαγμα με το πυρηνικό του πρόγραμμα. Ήδη έχει ανακοινωθεί η επιστροφή εννέα ιρανικών τραπεζών στο παγκόσμιο σύστημα διατραπεζικών πληρωμών, ενώ η άρση των κυρώσεων άνοιξε το δρόμο για την επιστροφή της Τεχεράνης στην παγκόσμια αγορά ενέργειας.
Στα αποθέματα αερίου, το Ιράν των 75 εκατ. κατοίκων, βρίσκεται στη δεύτερη θέση παγκοσμίως, ενώ αναφορικά με τα κοιτάσματα αργού πετρελαίου είναι στην τέταρτη θέση. Ήδη ο διεθνής κολοσσός του ενεργειακού εμπορίου vitol, έχει προγραμματίσει και ναυλώσει τρία πλοία για τη μεταφορά αργού πετρελαίου από το Ιράν στις αρχές Φεβρουαρίου, μεταξύ των οποίων το ένα πλοίο που περιλαμβάνεται είναι ελληνικής πλοιοκτησίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες η επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα την επόμενη εβδομάδα στην Τεχεράνη αναμένεται να οριστικοποίηση τη συμφωνία των ΕΛΠΕ με την κρατική εταιρεία πετρελαίου του Ιράν NIOC.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η συμφωνία των δύο αφορά την προμήθεια αργού πετρελαίου από το Ιράν με την οποία τα ΕΛΠΕ θα καλύπτουν περίπου το 30 με 32% των αναγκών τους, αλλά και τη διευθέτηση μιας παλαιότερης οφειλής των ΕΛΠΕ η οποία σύμφωνα με πληροφορίες ανερχόταν περίπου στα 650 εκατ. ευρώ από την επιβολή του τραπεζικού εμπάργκο στο Ιράν.
Η προμήθεια αργού πετρελαίου από το Ιράν προσδιορίζεται να ξεκινήσει περίπου προς τις αρχές Μαρτίου. Την ίδια ώρα στη ναυτιλία των εμπορευματοκιβωτίων, μερικές γραμμές είχαν ήδη επιστρέψει στις εμπορικές συναλλαγές με τη χώρα, συμπεριλαμβανομένων των γραμμών από την Ασία.
Η Maersk Line, εξετάζει σχέδια για να επαναλάβει τις υπηρεσίες στο Ιράν, ενώ η γαλλική ναυτιλιακή εταιρεία CMA CGM υπέγραψε ήδη προσύμφωνο με την ιρανική ναυτιλιακή εταιρεία IRISL(Islamic republic of iran shipping lines) για την από κοινού χρήση των σκαφών, που χειρίζονται τις υπηρεσίες και τη συνεργασία στους λιμενικούς τερματικούς σταθμούς.
Η κίνηση της CMA CGM είναι στρατηγικού χαρακτήρα καθώς αναμένεται να αυξηθούν το αμέσως προσεχές διάστημα οι εμπορικές ροές από και προς το Ιράν. Ζήτηση υπάρχει αυτή τι στιγμή και στα πλοία ξηρού χύδην φορτίου καθώς το Ιράν αρχίζει να επενδύει στην κατασκευή και ανάπτυξη των υποδομών.
Η Τεχεράνη ανακοίνωσε ήδη τη σύναψη συμφωνίας με την γαλλική Airbus για την αγορά 114 αεροσκαφών αλλά και της ιρανικής εταιρείας Iran Khodro με την Peugeot Citroën, με στόχο την παραγωγή 200.000 οχημάτων. Το Ιράν επιζητεί επίσης να προχωρήσει στη ανάπτυξη συνεργασιών που αφορά την ανάπτυξη εγκαταστάσεων αλλά και μεταφοράς φυσικού αερίου ενώ δύο μεγάλα κοιτάσματα πετρελαίου που έχουν βρεθεί στα νοτιοδυτικά της χώρας αναμένεται να παράγουν περίπου 160.000 βαρέλια την ημέρα.
No comments:
Post a Comment