Ο προεκλογικός αγώνας έχει ήδη φουντώσει στη Γερμανία διαδικτυακώς. Ποιός είναι ο ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη διαμόρφωση ενός προεκλογικού φόρουμ διαλόγου αλλά και στην προσέλκυση ψηφοφόρων;
Οι πολιτικοί στη Γερμανία ακολουθούν τις τεχνολογικές εξελίξεις κι αυτό φαίνεται από τον τρόπο που οι ομάδες που έχουν αναλάβει το επικοινωνιακό σκέλος των προεκλογικών τους εκστρατειών, αλλά συχνά και οι ίδιοι οι υποψήφιοι, αξιοποιούν τις δυνατότητες του ίντερνετ. Με αναρτήσεις στο facebook και στο twitter προσπαθούν να χτίσουν διαδικτυακά το πολιτικό τους προφίλ, κερδίζοντας όλο και περισσότερους «φίλους» ή «οπαδούς». Κανείς δεν υποτιμά πλέον την απήχηση που έχουν, κυρίως στους νέους ψηφοφόρους, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ακόμη και η Άγκελα Μέρκελ διαθέτει πλήρως ενημερωμένους λογαριασμούς στα νέα ηλεκτρονικά μέσα.
Ποιά είναι όμως η πραγματική επίδραση των ηλεκτρονικών διαύλων επικοινωνίας και πόσο άμεσα είναι τα μηνύματα που περνούν οι Γερμανοί πολιτικοί μέσω ίντερνετ; Το 37% των Γερμανών ψηφοφόρων λέει πως λαμβάνει τα σχετικά μηνύματα και πιστεύει ότι το ίντερνετ θα παίξει καθοριστικό ρόλο στις επικείμενες γερμανικές εκλογές. Το ίδιο ποσοστό ανέρχεται στο 48% στις ηλικίες 18 με 29 ετών. Τα στοιχεία αυτά δημοσιεύθηκαν πρόσφατα από το Ινστιτούτο Forsa σε μία έρευνα με τίτλο «Δημοκρατία 3.0 – H σημασία του ίντερνετ στο γερμανικό προεκλογικό αγώνα». Η έρευνα διεξήχθη για λογαριασμό του γερμανικού Συλλόγου Πληροφορικής, Τηλεπικοινωνιών και Νέων Μέσων Bitkom.
Η μάχη των «κλικς» στον κυβερνοχώρο
«Η ονλάιν επικοινωνία λαμβάνει ολοένα μεγαλύτερη σημασία στην πολιτική» είπε σε συνέντευξή του στην DW o πρόεδρος της Βitkom Nτίτερ Κεμπφ, υπογραμμίζοντας μάλιστα ότι σε αυτές τις εκλογές το ίντερνετ αναμένεται να καθορίσει όσο ποτέ άλλοτε στην ιστορία των ομοσπονδιακών εκλογών την προεκλογική περίοδο. Από την άλλη πλευρά, ειδικοί τονίζουν πως η δύναμη των μέσων αυτών δεν θα πρέπει να υπερεκτιμάται.
Ο επικοινωνιολόγος Φέλιξ Φλέμιγκ από το Πανεπιστήμιο του Μύνστερ εκτιμά ότι, παρά το γεγονός ότι πολλοί περισσότεροι πολιτικοί σε σχέση με τις προηγούμενες εκλογές έχουν επιστρατεύσει το ίντερνετ στην υπηρεσία του προεκλογικού τους αγώνα, εντούτοις τα οφέλη που αναμένεται να αποκομίσουν στην πράξη είναι λιγότερα από αυτά που προσδοκούν. Ένα επιπλέον προβληματικό στοιχείο, όπως επισημαίνει ο Φλέμιγκ, είναι ότι οι πολιτικοί κινητοποιούνται στο ίντερνετ κυρίως, αν όχι μόνο, κατά τις προεκλογικές περιόδους με αποτέλεσμα να μην δημιουργούνται στο μεσοδιάστημα ισχυρές φόρμες διαδικτυακού διαλόγου.
Στους Γερμανούς πολιτικούς με την πιο ισχυρή παρουσία στο διαδίκτυο ξεχωρίζει η Γερμανίδα καγκελάριος. Το 2009 είχε μόλις 16.000 «φίλους» στο Facebook και 69.000 στο γερμανικό φοιτητικό δίκτυο StudiVZ, αριθμοί σχεδόν τριπλάσιοι με αυτούς του τότε αντιπάλου τους Φρανκ Βάλτερ Σταϊνμάγερ. Από τότε μέχρι σήμερα οι «επαφές» της στους επίσημους λογαριασμούς της σε όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ανέρχονται σε 245.000. Ακολουθούν η Γερμανίδα υπ. Οικογενειακών Υποθέσεων Κριστίνα Σρέντερ αλλά και ο νυν αντίπαλός της για την καγκελαρία, ο υποψήφιος του SPD Πέερ Στάινμπρουκ.
Περισσότερη ασφάλεια στο διαδίκτυο
Η προστασία των προσωπικών δεδομένων και η ασφάλεια στο διαδίκτυο απασχολούν τους γερμανούς ψηφοφόρους
«Η πλειονότητα των Γερμανών βουλευτών αναγνωρίζει τη σημασία του διαδικτύου ως μέσου επικοινωνίας»σημειώνει ο Κεμπφ. Σύμφωνα με την ηλεκτρονική πλατφόρμα Pluragraph, το 96% των εκλεγμένων στο γερμανικό κοινοβούλιο διαθέτει τουλάχιστον έναν λογαριασμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Από την άλλη πλευρά, ζητήματα που αφορούν το διαδίκτυο, όπως η προστασία των προσωπικών δεδομένων, η ασφάλεια στην πλοήγηση και τις διαδικτυακές συναλλαγές, η καταπολέμηση εγκλημάτων στον κυβερνοχώρο αλλά και η ενίσχυση των εκπαιδευτικών ευκαιριών και προγραμμάτων μέσω ίντερνετ φαίνεται να απασχολούν πολύ τους γερμανούς ψηφοφόρους και αναμένεται να έχουν εξέχουσα θέση και στις προεκλογικές συζητήσεις. Σε κάθε περίπτωση το διαδίκτυο, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, αναμένεται να διαδραματίσει κομβικό ρόλο στις επερχόμενες γερμανικές εκλογές, χωρίς αυτό να σημαίνει πως θα λείψουν οι τηλεοπτικές μάχες αλλά και οι παραδοσιακές προεκλογικές συγκεντρώσεις υποστηρικτών.
Christina Ignatzi / Δήμητρα Κυρανούδη
Υπεύθ. Σύνταξης: Μαρία Ρηγούτσου DW DE
No comments:
Post a Comment