Η ροκ εκδοχή της Επανάστασης του 1821
Ο Αρης Μπινιάρης δίνει μια εντυπωσιακή περφόρμανς στη σκηνή του Gazarte.
Ενα ροκ ορατόριο για την Επανάσταση του 1821. Ομολογώ πως, όταν άκουσα την παραπάνω περιγραφή, ήμουν κάπως διστακτικός. Αλλωστε, καμιά φορά η πρωτοτυπία από τη γραφικότητα απέχει μόλις λίγα εκατοστά. Από τα πρώτα λεπτά της παράστασης, πάντως, στον εντυπωσιακό θεατρικό χώρο που έχει δημιουργηθεί στο ανακαινισμένο Gazarte, φάνηκε πως τέτοιος... κίνδυνος δεν υπήρχε. Το «21» του Αρη Μπινιάρη εμπνέεται από κείμενα της επαναστατικής περιόδου (πρακτικά Εθνοσυνελεύσεων, απομνημονεύματα αγωνιστών, αποσπάσματα αυτοσχέδιων εφημερίδων), προκειμένου να φωτίσει επιλεγμένα σημεία, τα σημαντικότερα –ή τα σπουδαιότερα για το σήμερα ίσως– κατά τον δημιουργό του.
Η αρχική καταδίκη της εξέγερσης από την επίσημη Ορθόδοξη Εκκλησία, ο τραγικός όσο και ένδοξος μύθος του Μεσολογγίου, αλλά και η κατάληξη με την επιβολή της μοναρχίας, όλα περνούν μέσα από τα τραγούδια-παραληρηματικούς μονολόγους του Μπινιάρη, συνοδευμένα από τους γκαράζ και μπλουζ-ροκ ήχους των Τάκη Βαρελλά (μπάσο) και Βασίλη Γιασλακιώτη (ντραμς), που στέκονται δίπλα του.
Η αρχική καταδίκη της εξέγερσης από την επίσημη Ορθόδοξη Εκκλησία, ο τραγικός όσο και ένδοξος μύθος του Μεσολογγίου, αλλά και η κατάληξη με την επιβολή της μοναρχίας, όλα περνούν μέσα από τα τραγούδια-παραληρηματικούς μονολόγους του Μπινιάρη, συνοδευμένα από τους γκαράζ και μπλουζ-ροκ ήχους των Τάκη Βαρελλά (μπάσο) και Βασίλη Γιασλακιώτη (ντραμς), που στέκονται δίπλα του.
Ποια είναι όμως η ουσία του «21» για τον δημιουργό του; «Το συγκεκριμένο έργο είναι ένα ορατόριο αφιερωμένο στην ελευθερία και στην ανατροπή των καθιερωμένων. Μιλά για το πώς ο άνθρωπος μετατρέπεται από υπόδουλο σε εξεγερμένο. Επιπλέον, έχει να κάνει με τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την ιστορία: τα κείμενα τα οποία έχουν χρησιμοποιηθεί εμπεριέχουν, για μένα τουλάχιστον, μια υπαρξιακή αγωνία και αναζήτηση, γεγονός που τα καθιστά επίκαιρα σε κάθε εποχή». Πάνω στη σκηνή του Gazarte, o Μπινιάρης για μία περίπου ώρα τραγουδά δυνατά, ψιθυρίζει, τινάζεται, συστρέφεται, εφορμά και υποχωρεί· γενικώς δίνει μια ερμηνεία άκρως απαιτητική τόσο φωνητικά όσο και πνευματικά, με τους περισσότερους από το κοινό να παρακολουθούν καθηλωμένοι το ίδιο το δράμα του ανθρώπου. Οσο για τα ουκ ολίγα πολιτικά και κοινωνικά μηνύματα, αυτά διαχέονται με τη μορφή της ανελέητης ειρωνείας ή και της ευθείας καταγγελίας στα κακώς κείμενα, που δεν αφήνουν αυτόν τον τόπο να προοδεύσει. «Υπάρχει μια ροπή σε αυτή την κατάσταση του ραγιαδισμού στην Ελλάδα, λες και δεν αντέχεται η ομορφιά, χρειαζόμαστε πάντα τους ξένους πάτρωνες για να μας πουν πώς θα τη χειριστούμε. Το ίδιο συνέβη την επαύριο της Επανάστασης, αλλά και αργότερα...», καταλήγει ο δημιουργός του «21».
Το «21» θα συνεχιστεί αυτό και το επόμενο Σαββατοκύριακο στη θεατρική σκηνή του Gazarte (Βουτάδων 32-34). Στις 9 μ.μ., εισιτήριο 15 ευρώ, μειωμένο 12 ευρώ.
No comments:
Post a Comment