Monday, 23 November 2015

Ηχηρό «διαζύγιο» στη δημόσια τηλεόραση

Κοινωνία & Πολιτισμός

Ηχηρό «διαζύγιο» στη δημόσια τηλεόραση

Αποχωρεί από το δημοφιλέστερο τοκ-σόου της γερμανικής τηλεόρασης ο δημοσιογράφος Γκύντερ Γιάουχ. Είχε γίνει γνωστός και στην Ελλάδα για το βίντεο με την «επίμαχη χειρονομία» του Γιάνη Βαρουφάκη.
Η απόφαση δεν εξέπληξε: μετά από τέσσερα συναπτά έτη, το πρώτο κανάλι της γερμανικής δημόσιας τηλεόρασης (ARD) και ο Γκύντερ Γιάουχ αποφάσισαν να ακολουθήσουν ξεχωριστούς δρόμους. Την επόμενη Κυριακή, 29 Νοεμβρίου, ο δημοφιλής δημοσιογράφος παρουσιάζει για τελευταία φορά, σε ζωντανή μετάδοση από ειδικά διαμορφωμένο στούντιο σε παλαιό βιομηχανικό πάρκο του Βερολίνου, το τοκ-σόου που φέρει το όνομά του και παραμένει σημείο αναφοράς στις τηλεοπτικές συνήθειες των Γερμανών. Βέβαια ο Γιάουχ δεν είναι απλώς δημοσιογράφος, αλλά και παρουσιαστής, τηλεοπτικός παραγωγός και …οινοπαραγωγός στον ελεύθερο χρόνο του. Έχει μάλιστα το μοναδικό προνόμιο να εργάζεται, παράλληλα με τη δημόσια τηλεόραση, και στο ιδιωτικό κανάλι RTL, όπου παρουσιάζει το γνωστό τηλεπαιχνίδι «Ποιος θέλει να γίνει εκατομμυριούχος;» στη γερμανική εκδοχή του. Τελικά εκατομμυριούχος έγινε και ο ίδιος ο Γιάουχ, καθώς η εταιρία παραγωγής Ι&U TV, την οποία διευθύνει, έχει σταθερό ετήσιο τζίρο πάνω από 40 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων 10,7 εκ. προέρχονται τα τελευταία χρόνια από την ARD.
Φαίνεται όμως ότι έχει και το «χάρισμα του Μίδα» σε όσα καταπιάνεται. Το 2010 αγόρασε από συγγενή του αμπελώνα 15.000 στρεμμάτων στον «δρόμο του κρασιού» του ποταμού Μοζέλα κοντά στα σύνορα με το Λουξεμβούργο (αγορά που περιελάμβανε πολυτελή έπαυλη του 16ου αιώνα, συνολικού εμβαδόν 1.300 τ.μ.) και το λευκό κρασί, ποικιλίας Riesling, που λάνσαρε στην αγορά, γνώρισε αμέσως μεγάλη εμπορική επιτυχία. Φαίνεται ότι ακόμα και στο κρασί τον ενδιαφέρει το εμπορικό κομμάτι. «Γύρω στο 1900 τα κρασιά της περιοχής είχαν διπλάσια τιμή από τα καλύτερα κόκκινα του Μπορντώ» εκμυστηρεύθηκε παλαιότερα ο Γιάουχ στην εφημερίδα Tagesspiegel.
«Λαϊκιστής» στον χειρισμό του Βαρουφάκη;
Ο δαιμόνιος δημοσιογράφος δεν γλύτωσε την κριτική για τις επικερδείς δραστηριότητές του στη δημόσια τηλεόραση. Το τελευταίο ηχηρό κρούσμα ήταν το περίφημο βίντεο με τον Γιάνη Βαρουφάκη. Ας το θυμηθούμε: Τον Μάρτιο του 2015 ο Γκύντερ Γιάουχ συντονίζει συζήτηση για την ελληνική κρίση με καλεσμένο, μεταξύ άλλων, τον τότε υπουργό Οικονομικών και προβάλει ερασιτεχνικό βίντεο από πολύ παλαιότερη δημόσια ομιλία του, στην οποία ο Γ.Βαρουφάκης φαίνεται να υψώνει το μεσαίο δάχτυλο αντιδρώντας σε γερμανικές συνταγές λιτότητας. Αμηχανία στο ακροατήριο, ο Γ.Βαρουφάκης διαμαρτύρεται ότι το βίντεο ήταν φαλκιδευμένο, ο Γιάουχ εντός 48 ωρών αντιτείνει ότι «το διασταύρωσε» και ότι το βίντεο είναι αυθεντικό. Όπως κι αν έχουν τα πράγματα, ο δημοσιογράφος δέχθηκε κριτική για τον χειρισμό της υπόθεσης. Κριτική την οποία συμμερίζεται και ο αρθρογράφος της συντηρητικής εφημερίδας Die Welt σε αποχαιρετιστήριο άρθρο προς τον Γκύντερ Γιάουχ στις 22 Νοεμβρίου: το να καλείς τον υπουργό Οικονομικών για να του δείξεις ένα τέτοιο βίντεο είναι «φτηνός λαϊκισμός», γράφει.
Σίγουρα δεν είναι αυτός ο (κύριος) λόγος που χωρίζουν οι δρόμοι του Γιάουχ και της ARD. Σύμφωνα με την Welt, οι ιθύνοντες της δημόσιας τηλεόρασης επιθυμούσαν έναν δημοσιογράφο με πιο πολιτικό προφίλ από τον Γιάουχ, ο οποίος μπορεί να ήταν εξαιρετικός στις «ανθρώπινες ιστορίες», αλλά μάλλον έβγαινε από τα νερά του όταν έπρεπε να χειριστεί ένα πιο βαρύ πολιτικό ή οικονομικό θέμα. Η αλήθεια είναι ωστόσο ότι οι όποιες αδυναμίες του δεν είχαν συνέπειες για την τηλεθέαση: πέντε εκατομμύρια τηλεθεατές παρακολουθούσαν κάθε εβδομάδα, κατά μέσο όρο, το τοκ-σόου του Γκύντερ Γιάουχ. Υπήρχε βέβαια καλό lead-in, αφού είχε προηγηθεί το Tatort, το δημοφιλέστερο αστυνομικό θρίλερ της γερμανικής τηλεόρασης. Αλλά ας είμαστε ειλικρινείς, ομολογεί και η Welt: κανείς δεν κρατάει πέντε εκατομμύρια κόσμο στην τηλεόραση, μόνο και μόνο επειδή του έδωσαν καλό lead-in.
Die Welt, FAZ, Γιάννης Παπαδημητρίου

No comments:

Post a Comment