ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α.Ε. Εθν.Μακαρίου & Φαληρέως 2
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΠΟΘΗΚΕΥΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ
- Δεν έχετε κανένα αποθηκευμένο άρθρο
Προς Brexit επιχειρήσεων, βιομηχανιών και τραπεζών
Μείωση των επενδύσεων στη Βρετανία εξαιτίας της αβεβαιότητας και επιβράδυνση της ανάπτυξης προβλέπει η Fitch. Την ίδια στιγμή, τράπεζες, επιχειρήσεις και βιομηχανίες που εδρεύουν στη Βρετανία ανασυντάσσουν τις δυνάμεις τους μετά το σοκ του Brexit και μελετούν την αποχώρησή τους από αυτήν ή το πώς θα διασφαλίσουν πρόσβαση στην ενιαία αγορά της Ε.Ε.
Το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος θα μειώσει, σύμφωνα με τη Fitch, τις επενδύσεις κατά 5% το 2017, ενώ το 2018 θα φτάσουν να είναι κατά 15% μειωμένες από όσο είχε αρχικά εκτιμηθεί. Αιτία η αβεβαιότητα που θα καλλιεργήσει το Brexit σε τρία διαφορετικά μέτωπα: στις εμπορικές συναλλαγές με την Ε.Ε., στο ρυθμιστικό πλαίσιο, αλλά και στην πολιτική συγκυρία, στην οποία εντάσσεται και η προοπτική δημοψηφίσματος στη Σκωτία με αντικείμενο την απόσχισή της από το Ηνωμένο Βασίλειο. Η κυριότερη πηγή ανησυχίας αφορά τις εμπορικές συναλλαγές της Βρετανίας με την Ε.Ε., που είναι ο κυριότερος εμπορικός της εταίρος και προορισμός του 44% των βρετανικών εξαγωγών. Αφορά ειδικότερα το κατά πόσον θα μπορέσει η Βρετανία να διασφαλίσει τη συμμετοχή στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο και, όπως τονίζει η Fitch, «η αβεβαιότητα αυτή θα εξωθήσει τις επιχειρήσεις να αναβάλουν τις επενδύσεις τους και τις προσλήψεις, ενώ η επιχειρηματική εμπιστοσύνη θα πληγεί περαιτέρω από την αυξημένη αστάθεια στις αγορές».
Μεταφορά έδρας
Για την οικονομική ανάπτυξη, η Fitch προβλέπει ότι θα περιορισθεί στο 0,9% τόσο το 2017 όσο και το 2018. Σημειωτέον ότι η Fitch έχει από το 2013 αφαιρέσει από τη Βρετανία την υψηλότερη βαθμολογία πιστοληπτικής ικανότητας, τα τρία Α δηλαδή, όπως άλλωστε έχει κάνει και η Moody’s. Τη Δευτέρα, ωστόσο, προχώρησε σε περαιτέρω υποβάθμισή της στο Α από το ΑΑ+. Στο μεταξύ, μεγάλες επενδυτικές τράπεζες, όπως οι Goldman Sachs, JP Morgan και HSBC, εξετάζουν την προοπτική να μεταφέρουν αλλού την έδρα τους αν το Brexit έχει ως αποτέλεσμα να χάσουν την πρόσβαση στην ενιαία αγορά της Ε.Ε. Και μολονότι τονίζουν ότι θα διαμορφώσουν στάση αφού πρώτα ενημερωθούν για τους όρους με τους οποίους θα γίνει το Brexit, επικρατεί μεγάλη ανησυχία για το ενδεχόμενο να ακολουθήσουν τράπεζες από ΗΠΑ, Ελβετία και Ασία. Σημειωτέον ότι ο κλάδος των χρηματοπιστωτικών στη χώρα απασχολεί 417.000 εργαζόμενους.
Οι τράπεζες εξετάζουν, μεταξύ άλλων, την προοπτική να επιβάλουν φόρο στις συναλλαγές ανάλογο με εκείνον που εισήγαγαν την περίοδο μετά την κρίση. Εχει προηγηθεί από το καλοκαίρι του 2015 υπόσχεση του Βρετανού υπουργού Οικονομικών Τζορτζ Οσμπορν να υπολογίσει εκ νέου τον σχετικό φόρο, καθώς απείλησε να εγκαταλείψει τη χώρα η HSBC, που είχε επιβαρυνθεί δυσανάλογα. Παράλληλα, οι τράπεζες ασκούν πιέσεις στους πολιτικούς ώστε να παραμείνει άθικτο το υφιστάμενο ρυθμιστικό πλαίσιο και να περιοριστεί στο ελάχιστο δυνατό το πλήγμα που θα δεχθεί ο χρηματοπιστωτικός τομέας από το Brexit. Μιλώντας στους Financial Times, ο Αντονι Μπράουν, επικεφαλής της Ενωσης Βρετανικών Τραπεζών, τόνισε πως θα ήταν καλό να αποφευχθεί η ακύρωση των ευρωπαϊκών κανονισμών, συμπεριλαμβανομένου ακόμη και του ανώτατου ορίου στα μπόνους των τραπεζικών στελεχών, το οποίο έγινε εντελώς απρόθυμα δεκτό στη Βρετανία. Χθες ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ απέκλεισε το ενδεχόμενο να διατηρήσουν οι τράπεζες του Σίτι το δικαίωμα να αναλαμβάνουν την εκκαθάριση συναλλαγών του ευρώ.
Ο κίνδυνος μαζικών αποχωρήσεων από τη χώρα δεν περιορίζεται στον τραπεζικό κλάδο, αλλά και στις βιομηχανίες της μεταποίησης, όπως και στον τομέα των υπηρεσιών. Η βρετανική εταιρεία τηλεπικοινωνιών Vodafone ανακοίνωσε ότι εξετάζει την προοπτική να φύγει από τη Βρετανία για να μη χάσει την πρόσβαση στην ενιαία αγορά. Οπως τόνισε, το 55% των κερδών προήλθε το τελευταίο έτος από τις επιχειρήσεις της στην Ευρώπη, ενώ η Βρετανία αντιπροσώπευε μόλις το 11%. Προβληματισμός επικρατεί, άλλωστε, και μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών της Βρετανίας. Η έξοδος από την Ε.Ε ενδέχεται να συνεπάγεται την επιβολή δασμών στις εξαγωγές βρετανικών αυτοκινήτων, που προορίζονται κατά 58% για την Ε.Ε. Πέρυσι οι πωλήσεις αυτοκινήτων της Βρετανίας έφτασαν στα 95,8 δισ. δολάρια.
Το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος θα μειώσει, σύμφωνα με τη Fitch, τις επενδύσεις κατά 5% το 2017, ενώ το 2018 θα φτάσουν να είναι κατά 15% μειωμένες από όσο είχε αρχικά εκτιμηθεί. Αιτία η αβεβαιότητα που θα καλλιεργήσει το Brexit σε τρία διαφορετικά μέτωπα: στις εμπορικές συναλλαγές με την Ε.Ε., στο ρυθμιστικό πλαίσιο, αλλά και στην πολιτική συγκυρία, στην οποία εντάσσεται και η προοπτική δημοψηφίσματος στη Σκωτία με αντικείμενο την απόσχισή της από το Ηνωμένο Βασίλειο. Η κυριότερη πηγή ανησυχίας αφορά τις εμπορικές συναλλαγές της Βρετανίας με την Ε.Ε., που είναι ο κυριότερος εμπορικός της εταίρος και προορισμός του 44% των βρετανικών εξαγωγών. Αφορά ειδικότερα το κατά πόσον θα μπορέσει η Βρετανία να διασφαλίσει τη συμμετοχή στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο και, όπως τονίζει η Fitch, «η αβεβαιότητα αυτή θα εξωθήσει τις επιχειρήσεις να αναβάλουν τις επενδύσεις τους και τις προσλήψεις, ενώ η επιχειρηματική εμπιστοσύνη θα πληγεί περαιτέρω από την αυξημένη αστάθεια στις αγορές».
Μεταφορά έδρας
Για την οικονομική ανάπτυξη, η Fitch προβλέπει ότι θα περιορισθεί στο 0,9% τόσο το 2017 όσο και το 2018. Σημειωτέον ότι η Fitch έχει από το 2013 αφαιρέσει από τη Βρετανία την υψηλότερη βαθμολογία πιστοληπτικής ικανότητας, τα τρία Α δηλαδή, όπως άλλωστε έχει κάνει και η Moody’s. Τη Δευτέρα, ωστόσο, προχώρησε σε περαιτέρω υποβάθμισή της στο Α από το ΑΑ+. Στο μεταξύ, μεγάλες επενδυτικές τράπεζες, όπως οι Goldman Sachs, JP Morgan και HSBC, εξετάζουν την προοπτική να μεταφέρουν αλλού την έδρα τους αν το Brexit έχει ως αποτέλεσμα να χάσουν την πρόσβαση στην ενιαία αγορά της Ε.Ε. Και μολονότι τονίζουν ότι θα διαμορφώσουν στάση αφού πρώτα ενημερωθούν για τους όρους με τους οποίους θα γίνει το Brexit, επικρατεί μεγάλη ανησυχία για το ενδεχόμενο να ακολουθήσουν τράπεζες από ΗΠΑ, Ελβετία και Ασία. Σημειωτέον ότι ο κλάδος των χρηματοπιστωτικών στη χώρα απασχολεί 417.000 εργαζόμενους.
Οι τράπεζες εξετάζουν, μεταξύ άλλων, την προοπτική να επιβάλουν φόρο στις συναλλαγές ανάλογο με εκείνον που εισήγαγαν την περίοδο μετά την κρίση. Εχει προηγηθεί από το καλοκαίρι του 2015 υπόσχεση του Βρετανού υπουργού Οικονομικών Τζορτζ Οσμπορν να υπολογίσει εκ νέου τον σχετικό φόρο, καθώς απείλησε να εγκαταλείψει τη χώρα η HSBC, που είχε επιβαρυνθεί δυσανάλογα. Παράλληλα, οι τράπεζες ασκούν πιέσεις στους πολιτικούς ώστε να παραμείνει άθικτο το υφιστάμενο ρυθμιστικό πλαίσιο και να περιοριστεί στο ελάχιστο δυνατό το πλήγμα που θα δεχθεί ο χρηματοπιστωτικός τομέας από το Brexit. Μιλώντας στους Financial Times, ο Αντονι Μπράουν, επικεφαλής της Ενωσης Βρετανικών Τραπεζών, τόνισε πως θα ήταν καλό να αποφευχθεί η ακύρωση των ευρωπαϊκών κανονισμών, συμπεριλαμβανομένου ακόμη και του ανώτατου ορίου στα μπόνους των τραπεζικών στελεχών, το οποίο έγινε εντελώς απρόθυμα δεκτό στη Βρετανία. Χθες ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ απέκλεισε το ενδεχόμενο να διατηρήσουν οι τράπεζες του Σίτι το δικαίωμα να αναλαμβάνουν την εκκαθάριση συναλλαγών του ευρώ.
Ο κίνδυνος μαζικών αποχωρήσεων από τη χώρα δεν περιορίζεται στον τραπεζικό κλάδο, αλλά και στις βιομηχανίες της μεταποίησης, όπως και στον τομέα των υπηρεσιών. Η βρετανική εταιρεία τηλεπικοινωνιών Vodafone ανακοίνωσε ότι εξετάζει την προοπτική να φύγει από τη Βρετανία για να μη χάσει την πρόσβαση στην ενιαία αγορά. Οπως τόνισε, το 55% των κερδών προήλθε το τελευταίο έτος από τις επιχειρήσεις της στην Ευρώπη, ενώ η Βρετανία αντιπροσώπευε μόλις το 11%. Προβληματισμός επικρατεί, άλλωστε, και μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών της Βρετανίας. Η έξοδος από την Ε.Ε ενδέχεται να συνεπάγεται την επιβολή δασμών στις εξαγωγές βρετανικών αυτοκινήτων, που προορίζονται κατά 58% για την Ε.Ε. Πέρυσι οι πωλήσεις αυτοκινήτων της Βρετανίας έφτασαν στα 95,8 δισ. δολάρια.
No comments:
Post a Comment