Από πού προέρχεται το φαγητό που τρώμε; Στα αυγά ή στις πιπεριές η προέλευση αναγράφεται στην ετικέτα. Σε μια πίτσα όμως που έχει πάνω από 30 συστατικά είναι δύσκολο να ξέρει κανείς.
Το νέο διατροφικό σκάνδαλο με το αλογίσιο κρέας, το οποίο δεν αναγραφόταν σε ετικέτα συσκευασίας με λαζάνια, παίρνει ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις. Έγινε όμως σαφές ότι το κρέας αυτό έφτασε στα πιάτα καταναλωτών σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, χωρίς ποτέ κανείς να μπορέσει να το υποθέσει προηγουμένως. Στα μέσα Ιανουαρίου έγινε γνωστή η πρώτη υπόθεση παραπλάνησης των καταναλωτών και σιγά-σιγά ξετυλίγεται το κουβάρι. Ένα σουπερμάρκετ στην Ιρλανδία, μια γαλλική εταιρεία που αγόρασε κρέας από την Κύπρο και ένας χώρος κατάψυξης στη βόρεια Γερμανία, σκορπίζουν τα ίχνη τους σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Τώρα Μεγάλη Βρετανία και Ιρλανδία πιέζουν να γίνεται τεστ DΝΑ στα τρόφιμα. Ο Βρετανός υπουργός Γεωργίας Όβεν Πάτερσον δήλωσε λίγο μετά τη συνάντησή του χθες το βράδυ με τους ομολόγους: «Η σημερινή συνάντηση κατέδειξε ότι είμαστε αποφασισμένοι να εξασφαλίσουμε στους καταναλωτές ότι όταν αγοράζουν βοδινό πρόκειται για βοδινό και όχι αλογίσιο κρέας».
Τα ίχνη όπως είπαμε που ακολουθούν τα τρόφιμα απλώνονται σε ολόκληρη την Ευρώπη, παρ´όλ´αυτά δεν υπάρχει κάποια ευρωπαϊκή οδηγία που να ρυθμίζει τι θα αναγράφεται ακριβώς στις ετικέτες προϊόντων με επεξεργασμένο κρέας.
Υπάρχουν και θετικά παραδείγματα
Οι εταιρείες πιστοποιούν συνήθως από πού παρέλαβαν και πού θα παραδώσουν τα προϊόντα τους. Όμως τα επεξεργασμένα προϊόντα ακολουθούν πολλές διαδρομές και αλλάζουν πολλά χέρια. Το σκάνδαλο με τις τρελές αγελάδες τη δεκαετία του 1990 οδήγησε στο να αναγράφεται στα προϊόντα σαφώς από πού προέρχονται.
Στη δεκαετία του 1990 το Ινστιτούτο Wuppertal εξέτασε γιαούρτια φράουλας και διαπιστώθηκε το εξής. Τα βακτήρια προέρχονταν από τη βόρεια Γερμανία και τα επεξεργάζονταν στη νότια Γερμανία μαζί με φράουλες από την Πολωνία και πρόσθετα από την Ολλανδία. Στο τέλος μια εταιρεία από το Ντίσελντορφ έφτιαχνε τις ετικέτες για τα κυπελλάκια που κατασκευάζονταν στη Βαυαρία.
Το ότι αυξάνονται οι εισαγωγές και οι εξαγωγές τροφίμων το αποδεικνύουν και τα στατιστικά στοιχεία. Το 2011 η Γερμανία εισήγαγε ζωκά προϊόντα αξίας 17,7 δισ. ευρώ. Το 2000 το ποσό αυτό ήταν 11,8 δισ. ευρώ.
Υπάρχουν όμως και θετικά παραδείγματα. Σε κάποια γερμανικά σουπερμάρκετ σε κατεψυγμένα προϊόντα ψαριού αναγράφεται η ένδειξη ‘follow fish’. Ο καταναλωτής γνωρίζει δηλαδή τη διαδρομή του ψαριού μέχρι να φτάσει στο πιάτο του.
Julia Mahncke / Μαρία Ρηγούτσου
Yπεύθ. συντάξης: Δήμητρα Κυρανούδη dw de
No comments:
Post a Comment