Μέσω Ελλάδας η Κίνα «πάει» στα Βαλκάνια
O πρωθυπουργός της Κίνας, Λι Κεκιάνγκ.
Με «ελληνικό διαβατήριο» ταξιδεύουν σήμερα στο Βελιγράδι 16 αρχηγοί κρατών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης και ο πρωθυπουργός της Κίνας, Λι Κεκιάνγκ, προκειμένου να συμμετάσχουν σε Σύνοδο Κορυφής (στις 16 και 17 Δεκεμβρίου) για τη διεύρυνση της οικονομικής, εμπορικής και επενδυτικής συνεργασίας. «Ελληνικό διαβατήριο» αποτελεί το λιμάνι του Πειραιά, όπου η Cosco πήρε το «πράσινο φως» για να μεγεθύνει την παρουσία της, αλλά και η προσυπογραφή από την Αθήνα τελωνειακής συμφωνίας των κρατών της περιφέρειας, που προωθείται με πρωτοβουλία του Πεκίνου, προκειμένου να ανοίξει ο άξονας εμπορικών μεταφορών Πειραιά, Βελιγραδίου, Κεντρικής Ευρώπης.
Η συμφωνία αυτή θα διευκολύνει την προώθηση των ασιατικών εξαγωγών προς τις αγορές της Ευρώπης μέσω της παραπάνω διαδρομής. Μιας διαδρομής που στους κινεζικούς σχεδιασμούς φέρει επισήμως τη χαρακτηριστική ονομασία «21st Century Maritime Silk Road». Η ελληνική πλευρά, λόγω των πολιτικών εξελίξεων, δεν αναμένεται να συμμετάσχει τη σύνοδο. Είναι, όμως, όπως επισημαίνουν διπλωματικοί κύκλοι του Πεκίνου, η προώθηση των ελληνοκινεζικών οικονομικών σχέσεων -με κορωνίδα τη διεύρυνση του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά με την επένδυση των 230 εκατ. ευρώ της Cosco- που καθιστά εφικτούς τους παραπάνω σχεδιασμούς. Και αυτό, διότι ο Πειραιάς αποκτά τα μεγέθη για να σηκώσει το βάρος που συνεπάγεται η ανάδειξή του σε ευρωπαϊκή πύλη των ασιατικών εξαγωγών, στόχος που έχει εξαγγελθεί τόσο από την ελληνική όσο και την κινεζική κυβέρνηση.
Για να ολοκληρωθεί αυτό το μεγαλεπήβολο πλάνο, απαιτείται όμως ακόμα μια σειρά έργων, τόσο στην Ελλάδα όσο και βορείως των συνόρων της. Εργα που αφορούν την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών και οδικών δικτύων ώστε να γίνει ταχύτερη και αξιόπιστη η προώθηση των εμπορευμάτων από τον Πειραιά. Σημειώνεται πως οι εισαγωγές μέσω του Πειραιά εξοικονομούν χρόνο άνω των 6 ημερών και επομένως και χρήμα έναντι της κυρίαρχης μέχρι πρότινος εναλλακτικής (μέσω του Γιβραλτάρ).
Τα απαιτούμενα έργα στα Βαλκάνια και την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη αναμένεται να συμφωνηθούν και να δρομολογηθούν στο Βελιγράδι, όπου ο Κινέζος πρωθυπουργός καταφθάνει συνοδευμένος από αποστολή περίπου 800 αξιωματούχων και επιχειρηματιών. Το σημαντικότερο εκ των έργων είναι η αξίας 2,5 δισ. δολαρίων υπερταχεία σιδηροδρομική σύνδεση Σερβίας-Ουγγαρίας. Αποκαλείται «Hungaro-Serbian High-Speed Railway», χρηματοδοτείται από την κινεζική Export-Import Bank και θα κατασκευαστεί από την China Railway and Construction Corporation.
Η συμφωνία αυτή θα διευκολύνει την προώθηση των ασιατικών εξαγωγών προς τις αγορές της Ευρώπης μέσω της παραπάνω διαδρομής. Μιας διαδρομής που στους κινεζικούς σχεδιασμούς φέρει επισήμως τη χαρακτηριστική ονομασία «21st Century Maritime Silk Road». Η ελληνική πλευρά, λόγω των πολιτικών εξελίξεων, δεν αναμένεται να συμμετάσχει τη σύνοδο. Είναι, όμως, όπως επισημαίνουν διπλωματικοί κύκλοι του Πεκίνου, η προώθηση των ελληνοκινεζικών οικονομικών σχέσεων -με κορωνίδα τη διεύρυνση του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά με την επένδυση των 230 εκατ. ευρώ της Cosco- που καθιστά εφικτούς τους παραπάνω σχεδιασμούς. Και αυτό, διότι ο Πειραιάς αποκτά τα μεγέθη για να σηκώσει το βάρος που συνεπάγεται η ανάδειξή του σε ευρωπαϊκή πύλη των ασιατικών εξαγωγών, στόχος που έχει εξαγγελθεί τόσο από την ελληνική όσο και την κινεζική κυβέρνηση.
Για να ολοκληρωθεί αυτό το μεγαλεπήβολο πλάνο, απαιτείται όμως ακόμα μια σειρά έργων, τόσο στην Ελλάδα όσο και βορείως των συνόρων της. Εργα που αφορούν την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών και οδικών δικτύων ώστε να γίνει ταχύτερη και αξιόπιστη η προώθηση των εμπορευμάτων από τον Πειραιά. Σημειώνεται πως οι εισαγωγές μέσω του Πειραιά εξοικονομούν χρόνο άνω των 6 ημερών και επομένως και χρήμα έναντι της κυρίαρχης μέχρι πρότινος εναλλακτικής (μέσω του Γιβραλτάρ).
Τα απαιτούμενα έργα στα Βαλκάνια και την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη αναμένεται να συμφωνηθούν και να δρομολογηθούν στο Βελιγράδι, όπου ο Κινέζος πρωθυπουργός καταφθάνει συνοδευμένος από αποστολή περίπου 800 αξιωματούχων και επιχειρηματιών. Το σημαντικότερο εκ των έργων είναι η αξίας 2,5 δισ. δολαρίων υπερταχεία σιδηροδρομική σύνδεση Σερβίας-Ουγγαρίας. Αποκαλείται «Hungaro-Serbian High-Speed Railway», χρηματοδοτείται από την κινεζική Export-Import Bank και θα κατασκευαστεί από την China Railway and Construction Corporation.
No comments:
Post a Comment