Οι δύο προσεγγίσεις των ξένων funds
Ακόμα προσπαθούν να συνέλθουν από την έκπληξη οι διαχειριστές των ξένων funds από τις συναντήσεις με τους Γιώργο Σταθάκη και Γιάννη Μηλιού στο Λονδίνο. Κι αυτό γιατί, ως γνωστόν, στο πιο κρίσιμο ζήτημα –τα μέτρα που θα πάρει ο ΣΥΡΙΖΑ σε περίπτωση που οι Ευρωπαίοι δεν συναινέσουν στα βασικά του αιτήματα (έξωση του ΔΝΤ, «κούρεμα» του χρέους)– ο κ. Σταθάκης αρνήθηκε να ανοίξει τα χαρτιά του. Μία πηγή χαρακτήρισε «επιδέξιους» τους ελιγμούς του στο θέμα αυτό, έναντι των διαδοχικών προσπαθειών των επενδυτών να αποσπάσουν κάποια απάντηση. Παρόλ’ αυτά, η αίσθηση ήταν ότι, δεδομένης της μη πρόθεσης της αξιωματικής αντιπολίτευσης να χρησιμοποιήσει το χαρτί της πιθανής εξόδου από το ευρώ, οι ενδεχόμενοι μόχλοι πίεσης μιας κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ προς τους Ευρωπαίους είναι εξαιρετικά περιορισμένοι.
Εκπρόπωποι των funds που συμμετείχαν στη συνομιλία μιλούν στην «Κ» για την ύπαρξη δύο προσεγγίσεων στις τάξεις των ίδιων των επενδυτών. Υπήρχαν αυτοί με πολύχρονη εμπειρία αναδυόμενων αγορών, που είχαν ακούσει πολλές ριζοσπαστικές προτάσεις στο παρελθόν και επιχειρούσαν να εξηγήσουν στα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ τα όρια του εφικτού από την οπτική των αγορών. Υπήρχαν επίσης και οι «ιδεολόγοι», που έκαναν συστηματική και ενίοτε επιθετική κριτική στην οικονομική κοσμοθεωρία που διέπει το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Το ποιοι θα επικρατήσουν, θα φανεί στην πορεία...
Αυξάνεται η αβεβαιότητα για την επιτυχία του μεγάλου γύρου παραχωρήσεων πετρελαιοπιθανών περιοχών της χώρας, καθώς συνεχίζεται η πτώση της τιμής του αργού. Αν και αυτού του είδους τα επιχειρηματικά πλάνα είναι σε βάθος 30ετίας και λαμβάνουν υπόψη τους διάφορα σενάρια για τη διαμόρφωση της τιμής του πετρελαίου, ο κίνδυνος σταθεροποίησης κάτω από τα 70, καθιστά μη βιώσιμες επενδύσεις σε offshore, όπως είναι αυτές στο Ιόνιο και στην Κρήτη. Αρμόδιοι παράγοντες αισιοδοξούν μέχρι τις 14 Μαΐου που οι επενδυτές θα πρέπει να καταθέσουν προσφορές να επέλθει μια ισορροπία μεταξύ των γεωπολιτικών παραγόντων που επηρεάζουν την τιμή του αργού και να διαμορφωθεί στα επιθυμητά επίπεδα των 80 δολαρίων το βαρέλι.
Στο συρτάρι ΕΛΠΕ και ΕΥΔΑΠ
Στο συρτάρι μπαίνουν, τουλάχιστον προσώρας, τα σχέδια που είχαν αρχές Δεκεμβρίου οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση συμμετοχών του Δημοσίου σε κάποιες εισηγμένες, μεταξύ των οποίων τα ΕΛΠΕ και η ΕΥΔΑΠ. Το μοντέλο, που, σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες, προκρινόταν, ήταν η πώληση μετοχών μέσω επιταχυνόμενου βιβλίου προσφορών. Ομως, αφενός η απουσία πολιτικής κάλυψης σε περίπτωση κυβερνητικής αλλαγής και αφετέρου η μεγάλη πίεση στις χρηματιστηριακές αποτιμήσεις μετά τις τελευταίες εξελίξεις ακυρώνουν de facto αυτές τις επιλογές. Βέβαια, κύκλοι του Ταμείου δηλώνουν πως δεν είναι ούτε η πρώτη ούτε η δεύτερη περίοδος πολιτικής αβεβαιότητα εντός της οποίας καλούνται να λειτουργήσουν. Σίγουρα, πάντως, είναι η σοβαρότερη, προσθέτουν.
Στο συρτάρι μπαίνουν, τουλάχιστον προσώρας, τα σχέδια που είχαν αρχές Δεκεμβρίου οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση συμμετοχών του Δημοσίου σε κάποιες εισηγμένες, μεταξύ των οποίων τα ΕΛΠΕ και η ΕΥΔΑΠ. Το μοντέλο, που, σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες, προκρινόταν, ήταν η πώληση μετοχών μέσω επιταχυνόμενου βιβλίου προσφορών. Ομως, αφενός η απουσία πολιτικής κάλυψης σε περίπτωση κυβερνητικής αλλαγής και αφετέρου η μεγάλη πίεση στις χρηματιστηριακές αποτιμήσεις μετά τις τελευταίες εξελίξεις ακυρώνουν de facto αυτές τις επιλογές. Βέβαια, κύκλοι του Ταμείου δηλώνουν πως δεν είναι ούτε η πρώτη ούτε η δεύτερη περίοδος πολιτικής αβεβαιότητα εντός της οποίας καλούνται να λειτουργήσουν. Σίγουρα, πάντως, είναι η σοβαρότερη, προσθέτουν.
Νέο ξενοδοχείο στο κέντρο
Ενα νέο ξενοδοχείο θα λειτουργήσει στην Αθήνα στη συμβολή των οδών Αθηνάς και Αγίας Ειρήνης από την Εταιρεία Εκμετάλλευσης Ακινήτων Emirates A.E. Στην εν λόγω εταιρεία κατακυρώθηκε ο σχετικός διαγωνισμός για την εκμίσθωση του ακινήτου που διενήργησε η Διεύθυνση Αξιοποίησης Περιουσίας του Μετοχικού Ταμείου Ναυτικού. Η εταιρεία ακινήτων πλειοδότησε στον διαγωνισμό έναντι προσφοράς μηνιαίου μισθώματος 6.000 ευρώ. Εξαίρεση θα αποτελούν τα δύο πρώτα χρόνια της μίσθωσης κατά τα οποία η εταιρεία θα καταβάλλει μηνιαίο ενοίκιο ύψους 3.000 ευρώ. Σύμφωνα με το πρακτικό, το κτιριακό συγκρότημα του Μετοχικού Ταμείου Ναυτικού θα αξιοποιηθεί για τη λειτουργία ξενοδοχείου, εστιατορίου, εμπορικού καταστήματος και γυμναστηρίου. Η διάρκεια της μίσθωσής του φθάνει στα 24 χρόνια.
Πληθαίνουν οι κινεζικές επενδύσεις
Η σταδιακή γιγάντωση της κινεζικής παρουσίας στην Ελλάδα, όσο περνάει ο καιρός, γίνεται ακόμα πιο ευδιάκριτη. Ιδιαίτερα αν σε επενδύσεις τύπου Cosco συνυπολογισθεί η έλευση και άλλων μεγάλων κινεζικών επιχειρήσεων, όπως η Fosun Group, που επιδιώκουν να διευρύνουν τη δραστηριότητά τους τόσο στην αγορά ακινήτων (π.χ. με τη συμμετοχή στο Ελληνικό) όσο και στο εμπόριο αλλά και στον τουρισμό εν γένει.
Την ίδια ώρα, η μεγέθυνση της παρουσίας της Cosco λειτουργεί σαν βατήρας και γι’ άλλες επενδύσεις, με δεδομένο το ενδιαφέρον του Πεκίνου να βελτιώσει σιδηροδρομικές και λιμενικές υποδομές και να συμμετάσχει σε έργα όπως το νέο αεροδρόμιο στο Ηράκλειο. Κυρίαρχη δε παραμένει πάντοτε η αμοιβαία επωφελής σχέση στην ποντοπόρο, που εδράζεται τόσο στις μεταφορές όσο και στις ελληνικές ναυπηγήσεις, τις περισσότερες φορές με κινεζικές χρηματοδοτήσεις σε κινεζικά ναυπηγεία.
Αξίζει να επισημανθεί ότι το 60% του αργού πετρελαίου που εισάγει η αχανής αυτή ασιατική αγορά μεταφέρεται από ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια, ενώ το 50% των εμπορευμάτων που εισάγει ή εξάγει η Κίνα προς ολόκληρο τον πλανήτη μεταφέρονται από ελληνικά ποντοπόρα.
Η σταδιακή γιγάντωση της κινεζικής παρουσίας στην Ελλάδα, όσο περνάει ο καιρός, γίνεται ακόμα πιο ευδιάκριτη. Ιδιαίτερα αν σε επενδύσεις τύπου Cosco συνυπολογισθεί η έλευση και άλλων μεγάλων κινεζικών επιχειρήσεων, όπως η Fosun Group, που επιδιώκουν να διευρύνουν τη δραστηριότητά τους τόσο στην αγορά ακινήτων (π.χ. με τη συμμετοχή στο Ελληνικό) όσο και στο εμπόριο αλλά και στον τουρισμό εν γένει.
Την ίδια ώρα, η μεγέθυνση της παρουσίας της Cosco λειτουργεί σαν βατήρας και γι’ άλλες επενδύσεις, με δεδομένο το ενδιαφέρον του Πεκίνου να βελτιώσει σιδηροδρομικές και λιμενικές υποδομές και να συμμετάσχει σε έργα όπως το νέο αεροδρόμιο στο Ηράκλειο. Κυρίαρχη δε παραμένει πάντοτε η αμοιβαία επωφελής σχέση στην ποντοπόρο, που εδράζεται τόσο στις μεταφορές όσο και στις ελληνικές ναυπηγήσεις, τις περισσότερες φορές με κινεζικές χρηματοδοτήσεις σε κινεζικά ναυπηγεία.
Αξίζει να επισημανθεί ότι το 60% του αργού πετρελαίου που εισάγει η αχανής αυτή ασιατική αγορά μεταφέρεται από ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια, ενώ το 50% των εμπορευμάτων που εισάγει ή εξάγει η Κίνα προς ολόκληρο τον πλανήτη μεταφέρονται από ελληνικά ποντοπόρα.
No comments:
Post a Comment