Saturday, 25 July 2015

Πρόγραμμα «γέφυρα» για ΕΚΑΒ ΠΕΝΝΥ ΜΠΟΥΛΟΥΤΖΑ

Πρόγραμμα «γέφυρα» για ΕΚΑΒ

ΠΕΝΝΥ ΜΠΟΥΛΟΥΤΖΑ
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Σε ένα πρόγραμμα «γέφυρα» για όσα έργα του ΕΣΠΑ είναι πολύ κοντά στην ολοκλήρωσή τους, αλλά δεν «προλαβαίνουν» την καταληκτική ημερομηνία της 31ης Ιανουαρίου 2015, ελπίζει το υπουργείο Υγείας, σχετικά με την προμήθεια των 186 ασθενοφόρων και κινητών μονάδων, που θα δώσουν «ανάσα» στον γηρασμένο στόλο του ΕΚΑΒ.

Οι ενστάσεις, οι προσφυγές στα δικαστήρια και τα ασφαλιστικά μέτρα των εταιρειών που συμμετέχουν στον σχετικό διαγωνισμό –ο οποίος, αξίζει να τονισθεί, ξεκίνησε το 2012– είχαν ως αποτέλεσμα να συμβεί αυτό που το υπουργείο Υγείας και το ΕΚΑΒ απεύχονταν: να περάσουν ανεκμετάλλευτες οι κρίσιμες ημερομηνίες υπογραφής των συμβάσεων που θα επέτρεπαν την ολοκλήρωσή του πριν από τη λήξη του ΕΣΠΑ. Αλλωστε, χρειάζονται 6 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης για να παραληφθούν τα ασθενοφόρα και δύο μήνες δοκιμαστικής λειτουργίας. Πάντως, από το υπουργείο Υγείας και το ΕΚΑΒ θεωρείται πολύ πιθανό –αν όχι σίγουρο– να δοθεί από τις ευρωπαϊκές Αρχές μια πίστωση χρόνου, ως πρόγραμμα γέφυρα, και όχι ως παράταση του ΕΣΠΑ, για έργα που τρέχουν και είναι πολύ κοντά στην ολοκλήρωσή τους. Ετσι, δεν θα χρειαστεί να ξεκινήσει ο διαγωνισμός από την αρχή, με ό,τι αυτό σημαίνει από πλευράς απώλειας χρόνου και αντοχής του παλαιού και πολύ βεβαρυμένου μηχανολογικά στόλου του ΕΚΑΒ.

Υπό αυτές τις συνθήκες, το Δ.Σ. του ΕΚΑΒ, σε πρόσφατη συνεδρίασή του, αποφάσισε κατά πλειοψηφία να ακυρώσει τον διαγωνισμό για 96 ασθενοφόρα σε πέντε περιφέρειες της χώρας και να παραπέμψει το θέμα στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, ζητώντας να επιτραπεί η περαιτέρω διαπραγμάτευση, με σκοπό τη μείωση της τελικής τιμής των ασθενοφόρων.

Στον διαγωνισμό συμμετέχουν τρεις εταιρείες: η καλύτερη προσφορά με 48.000 ευρώ για κάθε ασθενοφόρο ήρθε από μία εταιρεία, η οποία, ωστόσο, αποκλείστηκε (κατόπιν ενστάσεων και δικαστικών αποφάσεων) από ορισμένες περιφέρειες. Οι προσφορές των άλλων δύο εταιρειών ήταν υψηλότερες: 56.700 ευρώ και 57.000 ευρώ. Το ΕΚΑΒ προχωρά στην κατακύρωση του διαγωνισμού για την αγορά των 90 ασθενοφόρων σε περιφέρειες, στις οποίες δεν έχει αποκλειστεί η μειοδότρια εταιρεία. Ηδη προωθούνται οι διαδικασίες έγκρισης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και, εν συνεχεία, θα υπογραφεί η σύμβαση. Για τις υπόλοιπες πέντε περιφέρειες –μεταξύ των οποίων και της Αττικής– το ΕΚΑΒ και το υπουργείο θέλουν να προχωρήσουν σε διαπραγμάτευση για να επιτύχουν τις καλύτερες δυνατές τιμές.

Η πρόσφατη απόφαση του Δ.Σ. του ΕΚΑΒ να ακυρώσει τον διαγωνισμό προκάλεσε την αντίδραση του Σωματείου Γιατρών ΕΚΑΒ που υπενθυμίζει ότι εγκαίρως είχε προειδοποιήσει για τον κίνδυνο να εκπνεύσουν οι ημερομηνίες του ΕΣΠΑ και είχε ζητήσει την ολοκλήρωση του διαγωνισμού. Οπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του Σωματείου, «είχαμε μιλήσει για τον κίνδυνο να μείνει το ΕΚΑΒ χωρίς ασθενοφόρα και Κινητές Ιατρικές Μονάδες σε περιφέρειες όπου είναι συγκεντρωμένος μεγάλος αριθμός κατοίκων, και να συνεχιστεί η σημερινή απαξίωση και εξαθλίωση με θύματα τους πολίτες και τους εργαζόμενους». Και καταλήγει «είμαστε αποφασισμένοι να διαφυλάξουμε τα συμφέροντα του ΕΚΑΒ και δεν θα διστάσουμε να στραφούμε νομικά εναντίον παντός υπευθύνου σε περίπτωση αποτυχίας».

Η κατάσταση του σημερινού στόλου του ΕΚΑΒ κρίνεται ως οριακή. Το ΕΚΑΒ έχει 620 ασθενοφόρα και 200 κινητές μονάδες, εκ των οποίων οι 100 είναι δωρεά της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών το 2009. Περισσότερα από 130 ασθενοφόρα βρίσκονται εκτός λειτουργίας, λόγω σοβαρών βλαβών που δεν μπορούν να επισκευαστούν άμεσα, και, εξαιτίας της παλαιότητας, οι ίδιες οι κατασκευάστριες εταιρείες δεν έχουν ανταλλακτικά. Η πλειονότητα των ασθενοφόρων αγοράστηκαν το 2003, ωστόσο υπάρχουν και οχήματα του 1984! Τα ασθενοφόρα της Αθήνας αλλά και αρκετών περιοχών στην ηπειρωτική χώρα «γράφουν» κατά μέσο όρο 70.000 χιλιόμετρα ετησίως, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι υπάρχουν οχήματα ΕΚΑΒ που έχουν διανύσει ακόμα και ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα. Αυτό αποτυπώνεται στα έξοδα συντήρησής τους: το μέσο ετήσιο κόστος συντήρησης του στόλου την τελευταία πενταετία είναι περίπου 2 εκατομμύρια ευρώ.

Πιο πολλά ασθενοφόρα χρειάζεται η Αττική

Από τα 186 ασθενοφόρα και κινητές μονάδες που θα προμηθευτεί το ΕΚΑΒ με χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ, ο τομέας Αττικής θα λάβει 30 ασθενοφόρα και 15 κινητές μονάδες. Ωστόσο, σύμφωνα με τους εργαζόμενους του ΕΚΑΒ, δεν επαρκούν. Αλλωστε, αυτή τη στιγμή, περίπου 60 ασθενοφόρα στην Αττική έχουν τραβήξει «χειρόφρενο» λόγω σοβαρών βλαβών, σε συνδυασμό με την καταπόνησή τους από τα πολλά χιλιόμετρα. Ο κεντρικός τομέας ΕΚΑΒ λαμβάνει καθημερινά περί τις 5.000 κλήσεις και πραγματοποιεί κατά μέσο όρο 850 διακομιδές το εικοσιτετράωρο (επείγουσες και «τακτικές»). Οπως αναφέρει στην «Κ» ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων του Κεντρικού τομέα ΕΚΑΒ, κ. Γιώργος Μαθιόπουλος, αυτή την περίοδο και λόγω καλοκαιριού, όπου έχουν δοθεί άδειες στο προσωπικό, βγαίνουν σε πρωινή και απογευματινή βάρδια περί τα 60 συνολικά οχήματα –ασθενοφόρα, κινητές μονάδες, μηχανές– από περίπου 75 που έβγαιναν παλιότερα.

«Αλλά ακόμα και όταν επιστρέψουν από τις άδειες, είναι άγνωστο εάν θα μπορούμε να βγάλουμε περισσότερα ασθενοφόρα, με τον ρυθμό που βγαίνουν εκτός λειτουργίας λόγω βλαβών. Ειδικά τώρα, με τη ζέστη και τη συνεχή λειτουργία των κλιματιστικών...», αναφέρει ο κ. Μαθιόπουλος και προσθέτει ότι «το πρόβλημα δεν λύνεται με τα 30 ασθενοφόρα. Θα πρέπει τουλάχιστον για την Αττική να προωθηθεί νέος διαγωνισμός για 100 νέα ασθενοφόρα, στον οποίο θα «διορθωθούν» όλα τα ψεγάδια που είδαμε στον προηγούμενο για να αποφευχθούν όσο γίνεται οι ενστάσεις των εταιρειών». Ενα από τα ψεγάδια ήταν και το γεγονός ότι, στον διαγωνισμό για τα 186 ασθενοφόρα, δεν προβλεπόταν να αποκλείεται η εταιρεία που έδινε οικονομική προσφορά μεγαλύτερη από την προϋπολογισθείσα.
Έντυπη

No comments:

Post a Comment