Saturday, 19 April 2014

Στο άρθρο 99 έπειτα από αίτηση των τραπεζών

Στο άρθρο 99 έπειτα από αίτηση των τραπεζών

ΕΥΓΕΝΙΑ ΤΖΩΡΤΖΗ
Τη δυνατότητα υποβολής αίτησης ένταξης στο άρθρο 99 από τους ίδιους τους πιστωτές εισηγούνται οι τράπεζες, σε μια προσπάθεια να επισπεύσουν τις διαδικασίες αναδιάρθρωσης κρίσιμων κλάδων της οικονομίας που είναι υπερχρεωμένοι.

Η πρόταση έχει ήδη τεθεί στα αρμόδια υπουργεία Ανάπτυξης και Δικαιοσύνης, στο πλαίσιο της συζήτησης για την αλλαγή του πτωχευτικού νόμου για τις επιχειρήσεις, που έχει ξεκινήσει. Η αλλαγή αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση και προβλέπεται στο προσχέδιο του επικαιροποιημένου Μνημονίου, με στόχο έως τον Ιούνιο να εντοπίσει τις αλλαγές που θα πρέπει να γίνουν και να προχωρήσει στη θέσπιση ενός νέου θεσμικού πλαισίου έως τον Οκτώβριο του 2014.

Στις συζητήσεις που διεξάγονται, οι τράπεζες έχουν προσέλθει στο τραπέζι με διαφορετικές θέσεις η κάθε μία και ανάλογα με τα βάρη που δημιουργούν στο χαρτοφυλάκιό τους, τα επιχειρηματικά δάνεια που δεν εξυπηρετούνται. Ετσι οι απόψεις που διατυπώνονται ποικίλλουν μεταξύ αυτών που εισηγούνται ταχεία μετοχοποίηση των χρεών και άμεσο έλεγχο των επιχειρήσεων με διαδικασίες-εξπρές και αυτών που προσεγγίζουν το θέμα πιο συντηρητικά.

Τα σχέδια

Κοινός τόπος των σχετικών προτάσεων που έχουν κατατεθεί μέχρι στιγμής είναι η δυνατότητα της υποβολής πρότασης για ένταξη στο άρθρο 99 με πρωτοβουλία των πιστωτών και όχι μόνο των διοικητικών συμβουλίων των επιχειρήσεων, όπως ισχύει σήμερα.

Μεταξύ των εισηγήσεων που έχουν γίνει προς τα αρμόδια υπουργεία είναι ακόμη και η ανάληψη του μάνατζμεντ των προβληματικών επιχειρήσεων με κριτήρια την καθυστέρηση στην εξυπηρέτηση του δανείου ή την αρνητική καθαρή θέση, στοιχείο που θέτει αυτομάτως σε ρόλο ομηρίας μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων, που υπό το βάρος της κρίσης είδαν τις ζημίες να αυξάνονται και τα κεφάλαια να απομειώνονται.

Στον αντίποδα αυτής της πρότασης, διατυπώνονται και άλλες πιο ρεαλιστικές θέσεις, βάσει των οποίων δεν θα απαιτείται να εγκρίνονται από τα διοικητικά συμβούλια των προβληματικών επιχειρήσεων τα σχέδια εξυγίανσης. Το μέτρο θα επιστρατεύεται ουσιαστικά στην περίπτωση αμφισβήτησης της αποτελεσματικότητας του μάνατζμεντ, για λόγους που δεν έχουν να κάνουν με αντικειμενικούς παράγοντες, όπως η κρίση, αλλά με κακές ή ακόμη και με ιδιοτελείς επιλογές, που ζημίωσαν την επιχείρηση. Για τον λόγο αυτό και όπου φυσικά είναι δυνατό θα εξετάζονται χρηματοοικονομικά δεδομένα που δεν θα εξαντλούνται στην επίμαχη περίοδο της κρίσης και θα εφαρμόζονται μέθοδοι ανάλυσης της παραγωγικής δομής και της αποτελεσματικότητας μιας εταιρείας.

Ο Μεσολαβητής

Σύμφωνα με τη σχετική πρόταση, το επιχειρησιακό σχέδιο δεν θα απαιτείται στην περίπτωση αυτή να συνυπογράφεται από τη διοίκηση της επιχείρησης και θα αρκεί η έγκρισή του από τους πιστωτές και από τον μεσολαβητή, ο οποίος θα εμπλέκεται ενεργά πλέον στην υλοποίησή του. Ο μεσολαβητής θα είναι πρόσωπο με πιστοποιημένες οικονομικές και φορολογικές γνώσεις, όπως π.χ. ορκωτοί λογιστές, ενώ οι σχετικές προτάσεις φθάνουν μέχρι τη σύσταση οικονομικών δικαστηρίων, που θα εξειδικεύονται στην εκδίκαση σχετικών υποθέσεων.

Η ενεργός εμπλοκή των τραπεζών και μάλιστα από θέση ισχύος, θα πρέπει να συνοδεύεται από ασφαλιστικές δικλίδες έτσι ώστε να αποτρέπεται ο ηθικός κίνδυνος, που μπορεί φυσικά να προέλθει και από τους πιστωτές. Στη συζήτηση που διεξάγεται για το εύρος της εμπλοκής που μπορεί να έχουν οι τράπεζες, οι απόψεις που αναπτύσσονται κάνουν λόγο για παρεμβάσεις σε μεγάλες κυρίως μονάδες, στον βαθμό που η εμπλοκή σε όλες τις επιχειρήσεις ανεξαρτήτως μεγέθους θα καθιστούσε τις τράπεζες οιονεί ιδιοκτήτριες εκατοντάδων μικρομεσαίων εταιρειών.

Επάγγελμα «διαχειριστής πτώχευσης»
Εκτός από τις αλλαγές στην προπτωχευτική διαδικασία (άρθρο 99), δρομολογούνται αλλαγές στον Πτωχευτικό Κώδικα, με στόχο την επίσπευση των διαδικασιών για την πτώχευση των επιχειρήσεων. Βασική επιδίωξη, εκτός από την ταχύτητα, είναι ο νέος Πτωχευτικός Κώδικας να μη λειτουργεί ως μέθοδος για την αποφυγή αποπληρωμής των οφειλών μιας επιχείρησης που χρωστάει σε πιστωτές και προμηθευτές. Το σχέδιο αναμόρφωσης προβλέπει τη θέσπιση του επαγγέλματος του διαχειριστή πτώχευσης, η άσκηση του οποίου δεν θα περιορίζεται στους δικηγόρους, αλλά θα μπορούν να ορίζονται και άλλοι επαγγελματίες, όπως οικονομολόγοι, ορκωτοί λογιστές ή εκτιμητές. Αντίστοιχα θα προβλέπει εργαλεία αναδιάθρωσης του χρέους, τα οποία θα εφαρμόζονται εξωδικαστικά. Ειδικά για την αναδιάρθρωση του χρέους των μικρομεσαίων επιχειρήσεων προβλέπεται η δημιουργία ειδικού μηχανισμού, όπου θα μπορούν να εφαρμόζονται προτυποποιημένες διαδικασίες. Οι εξωδικαστικοί μηχανισμοί αναδιάρθρωσης του χρέους των επιχειρήσεων θα πρέπει να έχουν υιοθετηθεί έως τον Ιούλιο του 2014.

No comments:

Post a Comment