Friday 17 August 2012

ΘΑ ΔΙΑΤΕΘΟΥΝ ΔΕΚΑ ΕΚ. ΕΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΕΟΜΟΛΟΓΑ ΕΡΓΟΥ ΚΑΙ ΔΙΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΔΙΚΤΥΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
17/08/2012

Γράφει η Μαρίνα Κουρμπέλα

Δέκα εκατομμύρια ευρώ θα διατεθούν από την ΕΕ για Διευρωπαϊκά Δίκτυα Ενέργειας (ΔΕΔ-Ε), στο πλαίσιο της πιλοτικής φάσης εφαρμογής της πρωτοβουλίας των ομόλογων έργου, σύμφωνα με τον σχετικό κανονισμό, ο οποίος τέθηκε σε ισχύ την 1η Αυγούστου 2012.

Η πιλοτική φάση της πρωτοβουλίας ομόλογα έργων στην «Ευρώπη 2020» θα αρχίσει το συντομότερο δυνατόν κατά τη διάρκεια του τρέχοντος δημοσιονομικού πλαισίου, που λήγει το 2013, και θα εφαρμοστεί χωρίς περιττή καθυστέρηση, ώστε να διαπιστωθεί κατά πόσον και σε ποιο βαθμό αυτά τα χρηματοδοτικά μέσα καταμερισμού των κινδύνων προσφέρουν προστιθέμενη αξία στον τομέα της χρηματοδότησης των υποδομών και για την ανάπτυξη της χρηματοδότησης έργων υποδομής από την αγορά δανειακών κεφαλαίων.

Η πιλοτική φάση  θα χρηματοδοτηθεί με αναδιάταξη του προϋπολογισμού τα έτη 2012 και 2013 για υφιστάμενα προγράμματα μεταφορών, ενέργειας και τηλεπικοινωνιών. Προς τον σκοπό αυτό, θα  ανακατανεμηθούν μέχρι 200 εκατ. ευρώ για αυτή την πρωτοβουλία από τον προϋπολογισμό ΔιευρωπαΙκών Δικτύων Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), μέχρι 20 εκατ. EUR από τον προϋπολογισμό του προγράμματος-πλαισίου ανταγωνιστικότητας και καινοτομίας και μέχρι 10 εκατ. EUR από τον προϋπολογισμό ΔΕΔ-Ενέργειας (ΔΕΔ-Ε). Κατά τη διάρκεια της πιλοτικής φάσης για την πρωτοβουλία για ομόλογα έργων στην «Ευρώπη 2020», ο προϋπολογισμός της Ένωσης πρόκειται να χρησιμοποιείται παράλληλα με χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ υπό μορφή κοινού μέσου καταμερισμού κινδύνου για ομόλογα έργων που εκδίδονται από επιχειρήσεις εκτέλεσης έργων. 

Το μέσο αυτό επιδιώκει να αμβλύνει τον κίνδυνο εξυπηρέτησης χρέους για ένα έργο και τον πιστωτικό κίνδυνο για τους κατόχους ομολόγων σε βαθμό ώστε οι συμμετέχοντες από την κεφαλαιαγορά, όπως ταμεία συντάξεων, ασφαλιστικές επιχειρήσεις και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη, να είναι πρόθυμοι να επενδύσουν σε μεγαλύτερο όγκο ομολόγων για έργα υποδομής σε σχέση με αυτόν που θα ήταν εφικτός χωρίς στήριξη από την Ένωση. Κύριοι όροι, προϋποθέσεις και διαδικασίες του μέσου καταμερισμού κινδύνου για τα ομόλογα έργων.

Η ΕΤΕπ είναι εταίρος καταμερισμού του κινδύνου και διαχειρίζεται καταστάσεις που δεν είναι οι καλύτερες δυνατές όταν τα έργα δεν λαμβάνουν επαρκή χρηματοδότηση από την αγορά, και εξασφαλίζει προσθετικότητα, συμπληρώνοντας ή προσελκύοντας χρηματοδότηση από τα κράτη μέλη ή από τον ιδιωτικό τομέα. Εξυπηρετεί την αποφυγή της στρέβλωσης του ανταγωνισμού, επιδιώκει την εξασφάλιση πολλαπλασιαστικού αποτελέσματος και ευθυγραμμίζει τα συμφέροντα. 

Το μέσο καταμερισμού κινδύνου για ομόλογα έργων λαμβάνει τη μορφή πιστωτικής ενίσχυσης για έργα κοινού ενδιαφέροντος, αμβλύνει τον κίνδυνο εξυπηρέτησης χρέους για έργο και τον πιστωτικό κίνδυνο για τους κατόχους ομολόγων και χρησιμοποιείται μόνο για έργα των οποίων η χρηματοπιστωτική βιωσιμότητα ΤΕπ, το οποίο παρέχει προστιθέμενη αξία ως παρέμβαση της Ένωσης, αντιμετωπίζει επενδυτικές καταστάσεις που δεν είναι οι καλύτερες δυνατές όταν τα έργα δεν λαμβάνουν επαρκή χρηματοδότηση από την αγορά, και εξασφαλίζει προσθετικότητα, συμπληρώνοντας ή προσελκύοντας χρηματοδότηση από τα κράτη μέλη ή από τον ιδιωτικό τομέα. Εξυπηρετεί την αποφυγή της στρέβλωσης του ανταγωνισμού, επιδιώκει την εξασφάλιση πολλαπλασιαστικού αποτελέσματος και ευθυγραμμίζει τα συμφέροντα. 
Το μέσο καταμερισμού κινδύνου για ομόλογα έργων λαμβάνει τη μορφή πιστωτικής ενίσχυσης για έργα κοινού ενδιαφέροντος, αμβλύνει τον κίνδυνο εξυπηρέτησης χρέους για έργο και τον πιστωτικό κίνδυνο για τους κατόχους ομολόγων και χρησιμοποιείται μόνο για έργα των οποίων η χρηματοπιστωτική βιωσιμότητα βασίζεται σε έσοδα από τα έργα. 

Όπως επισημαίνεται στο σχετικό κείμενο του κανονισμού, κατά  την προσεχή δεκαετία, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Επιτροπής, προκειμένου να προωθηθεί η υλοποίηση των στόχων πολιτικής της «Ευρώπης 2020», και ιδιαίτερα αυτών για το κλίμα και η μετάβαση προς μια οικονομία με αποτελεσματική χρήση των πόρων και με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μέσω της ανάπτυξης ευφυών, αναβαθμισμένων και διασυνδεόμενων υποδομών, και να ενισχυθεί η ολοκλήρωση της εσωτερικής αγοράς, θα απαιτηθεί ύψος επενδύσεων χωρίς προηγούμενο στα δίκτυα μεταφορών, ενέργειας, πληροφοριών και επικοινωνιών της Ευρώπης.

Η χρηματοδότηση από την αγορά δανειακών κεφαλαίων δεν είναι ευχερώς διαθέσιμη για έργα υποδομής στην Ένωση. Οι δυσχέρειες προκειμένου να επιτευχθεί η πρόσβαση των έργων υποδομής σε μακροπρόθεσμη ιδιωτική χρηματοδότηση ή δημόσια χρηματοδότηση δεν θα πρέπει να οδηγούν σε επιδείνωση των επιδόσεων των συστημάτων μεταφορών, τηλεπικοινωνιών και ενέργειας ούτε σε επιβράδυνση της διείσδυσης της ευρυζωνικότητας. 

Εξαιτίας  του κατακερματισμού των αγορών ομολογιακών δανείων σε όλη την Ένωση, σε συνδυασμό με το μέγεθος και την πολυπλοκότητα των έργων υποδομής τα οποία απαιτούν μακρόχρονες προκαταρκτικές ενέργειες για την προετοιμασία του έργου, είναι σκόπιμη η αντιμετώπιση του θέματος αυτού σε ενωσιακό επίπεδο. 

Ο νέος κανονισμός, ο  670/2012 είναι τροποποιητικός της απόφασης αριθ. 1639/2006/ΕΚ σχετικά με τη θέσπιση προγράμματος-πλαισίου για την ανταγωνιστικότητα και την καινοτομία (2007-2013) και του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 680/2007 για καθορισμό των γενικών κανόνων για τη χορήγηση κοινοτικής οικονομικής συνδρομής στον τομέα των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών και ενέργειας.

Ο  κανονισμός είναι δεσμευτικός ως προς όλα τα μέρη του, ισχύει άμεσα σε κάθε κράτος μέλος από την 1η Αυγούστου 2012, και υπογράφεται για το  Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, από τον Πρόεδρο αυτού Μάρτιν Σούλτς, και για το Συμβούλιο  από τον  Υφυπουργό Προεδρίας για Ευρωπαϊκά Θέματα Ανδρέα Δ. Μαυρογιάννη.

Blog:marina anastas.kourbela                                                  dw de

No comments:

Post a Comment