Ελίζαμπεθ Τέιλορ - Ρίτσαρντ Μπάρτον, μύθος και πραγματικότητα
Tης Γιωτας Συκκα
Εζησε τα πάντα στον υπερθετικό βαθμό. Στα 12 της ήταν ήδη το διασημότερο παιδί του κινηματογράφου και λίγα χρόνια μετά έγινε η πιο φημισμένη ηθοποιός. Πολλοί τη θεωρούσαν και την ωραιότερη γυναίκα. Φορούσε τα ακριβότερα κοσμήματα και κατανάλωνε τα περισσότερα χάπια. Παντρεύτηκε οκτώ φορές επτά άντρες και συγκέντρωσε τα περισσότερα χρήματα για την καταπολέμηση του έιτζ. Μα, όπως επισημαίνει ο Guardian, το πιο επικό στοιχείο της ζωής της Ελίζαμπεθ Τέιλορ υπήρξε ο έρωτάς της με τον Ρίτσαρντ Μπάρτον. Επίσης παθιασμένο άνθρωπο, σπουδαίο ηθοποιό και πότη.
Τι υλικό για μια ταινία! Ή, έστω, για μια τηλεταινία. Οταν πρόκειται για παραγωγή του BBC 4 ενταγμένη στη σειρά των πολυβραβευμένων βιογραφιών του, το αποτέλεσμα είναι εγγυημένο. Πόσω μάλλον όταν το θρυλικό ζευγάρι υποδύονται η Ελενα Μπόναμ Κάρτερ και ο Ντόμινικ Γουέστ. Πλήθος, λοιπόν, τα σχετικά δημοσιεύματα στις βρετανικές εφημερίδες: «Ηταν τόσο υγρή, τόσο αισθησιακή», λένε για την Τέιλορ οι δύο πρωταγωνιστές. «Ο Μπάρτον την αποκαλούσε “ωκεανό”. Ο Τρούμαν Καπότε μιλούσε για τα υγρά της μάτια. Παρίστανε ότι είναι λιγότερο έξυπνη από εκείνον. Εκανε ό,τι χρειαζόταν για να καθησυχάζει το εγώ του». Οι κριτικές είναι εξαιρετικές. Αποδίδοντας όχι μόνο τη γοητευτική, αλλά και την απογοητευτική πλευρά δύο διάσημων αληθινών προσώπων, οι δύο ηθοποιοί συνεισφέρουν στη μεγάλη αγγλοσαξονική παράδοση της βιογραφίας ως φιλότιμης ψυχογραφίας – μια παράδοση που μας είναι ξένη στην Ελλάδα.
Βρισκόμαστε πολύ πιο κοντά στους καλλιτέχνες μας – δεν χρειάζεται να περιμένουμε έξι μήνες για να τους δούμε στη μουσική ή τη θεατρική σκηνή, μπορούμε και το ίδιο βράδυ. Ισως και να τους συναντήσουμε στον δρόμο. Παρ’ όλ’ αυτά, η εξιδανίκευση είναι εδώ πιο συνηθισμένη. Οι περισσότερες βιογραφίες, κινηματογραφικές, τηλεοπτικές και έντυπες, είναι μάλλον αγιογραφίες. Η μονομέρεια συναντάται συχνά και στον Τύπο: είναι κανείς «ποιοτικός» και άρα ανιδιοτελής ή «εμπορικός» και οπωσδήποτε ιδιοτελής. Πιο κρίσιμο είναι ποιος επιχείρησε κάτι από το τι εντέλει πέτυχε. Περισσότερο αναπαράγουμε τις προθέσεις, παρά τα αποτελέσματα.
Κάποιος μπορεί να πει ότι στο BBC 4 έχουν όλο τον χρόνο και το χρήμα να αντιμετωπίσουν εις βάθος μια μυθιστορηματική βιογραφία. Ομως το πορτρέτο των Τέιλορ και Μπάρτον γυρίστηκε ύστερα από περικοπή 700 εκατ. λιρών. Και να μια άλλη πλευρά: «Δεν είχαμε πολύ χρόνο προετοιμασίας, γιατί δεν υπήρχαν λεφτά», λέει η Μπόναμ Κάρτερ. «Το γυρίσαμε σε περίπου 18 ημέρες. Μ’ αρέσει αυτό. Στο “Χάρι Πότερ” μπορεί να περιμένεις κι ένα χρόνο ανάμεσα σε κάθε γύρισμα. Ξεχνάς τι έχεις κάνει».kathimerini
No comments:
Post a Comment