Από τις Αιγές στην Οικουμένη
Ψηφιακό έργο για την πορεία του Μ. Αλεξάνδρου παρουσιάστηκε στο διεθνές συνέδριο στην αρχαία Μίεζα
ΣΥΝΕΔΡΙΟ. Ο κόσμος του Μεγάλου Αλεξάνδρου πάντα κλέβει το ενδιαφέρον του κοινού. Oσα όμως κι αν μαθαίνουμε για την προσωπικότητα του Μακεδόνα στρατηλάτη, οι ανασκαφές, η έρευνα και η μελέτη πάντα κάτι καινούργιο έχουν να προσθέσουν στην Iστορία.
Η συνολική εικόνα της πορείας του στον κόσμο, όπως αποτυπώνεται σε μεγάλες ανασκαφές εντός κι εκτός συνόρων, και η διαχρονική ακτινοβολία του στην Iστορία, στον μύθο και στην τέχνη ήταν τα θέματα στα οποία εστίασε μεταξύ άλλων το διεθνές συνέδριο και η ημερίδα: «Ανακαλύπτοντας τον κόσμο του Μεγάλου Αλεξάνδρου» που ολοκληρώθηκαν χθες στην αρχαία Μίεζα, στη Νάουσα.
Εκεί στράφηκε από την περασμένη Πέμπτη το ενδιαφέρον της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας, η οποία έμαθε κάθε λεπτομέρεια γι’ αυτό που ετοιμάζει η ΙΖ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, το «Εικονικό Μουσείο Μέγας Αλέξανδρος: από τις Αιγές στην Οικουμένη». Μεγάλο και πρωτότυπο ψηφιακό έργο, το οποίο εμπνεύστηκε, σχεδίασε και πραγματοποιεί η εφορεία με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ (Ψηφιακή Σύγκλιση).
Εχει σημασία όμως γιατί εκεί η προϊσταμένη της ΙΖ΄ ΕΠΚΑ, Αγγελική Κοτταρίδη, συγκέντρωσε δεκάδες μελετητές, ιστορικούς, διευθυντές μουσείων και διευθυντές ανασκαφών. Ισως, μάλιστα, ήταν η πρώτη φορά που η συνένωση των δυνάμεων φώτισε με τέτοιο τρόπο την προσωπικότητα του Μεγαλέξανδρου και τη διαχρονική ακτινοβολία του στην ιστορία, τον μύθο και την τέχνη. Παράλληλα, όλοι τους έμαθαν για τον ρόλο του διαδικτυακού μουσείου. Σε μια εποχή που οι διαδικτυακοί τόποι φιλοξενούν πλήθος απόψεων και μοιραία και κατευθυνόμενων θέσεων για λόγους πολιτικής σκοπιμότητας, η συγκέντρωση αρχαιολογικών δεδομένων, ακαδημαϊκών ερμηνειών και κυρίως έγκυρης και κατανοητής πληροφόρησης είναι ζητούμενο για πολλούς επισκέπτες. «Ο οικουμενικός κόσμος του Διαδικτύου παρουσιάζει πολλά κοινά γνωρίσματα με αυτόν που δημιούργησε ο Αλέξανδρος, και είναι ως εκ τούτου κατά κάποιο τρόπο εννοιολογικά και ιδεολογικά συγγενικός», σημείωσε στην εισήγησή της η γ.γ. του υπουργείου Παιδείας-Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, τονίζοντας τη μετάδοση γνώσεων και τη γόνιμη επαφή που μπορεί να πραγματοποιηθεί μαζικά με τα ανθρώπινα πολιτισμικά επιτεύγματα.
Από τις ενδιαφέρουσες στιγμές του συνεδρίου ήταν και η παρουσίαση των πόλεων και των ανασκαφών σε διάφορες περιοχές, κάνοντας αρχή από τη Μικρά Ασία. Η Ινσί Ντελεμέν, από το Πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης, μίλησε για την παρουσία του Αλέξανδρου στην Πέργη της Παμφυλίας (σημερινή Ν. Τουρκία), ο συνάδελφός της Μουσταφά Σαγιάρ παρουσίασε την ιστορική έρευνα και το αρχαιολογικό υλικό από την Κιλικία (Ν. Τουρκία) αλλά και τη Θρακική Χερσόνησο, την εποχή των Διαδόχων του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ενώ ο καθηγητής της Βέρνης, Ραλφ Κρίστιεν Ροζενμπάουερ, στάθηκε στην ανάπτυξη του ιερού της Αθηνάς Μαγαρσίας. Ο Γιουσούφ Σεζγκίν από το Πανεπιστήμιο της Αδριανούπολης παρουσίασε τις ανασκαφικές έρευνες στην πόλη των Αιγών της Αιολίας (Δ. Τουρκία) -συνώνυμη της πρωτεύουσας του μακεδονικού βασιλείου- ο καθηγητής Aρχαιολογίας στο πανεπιστήμιο της Aγκυρας, Κιουταλμίς Γκορκάι, αναφέρθηκε σε ένα ιερό γυναικείας θεότητας στο Ζεύγμα, που ιδρύθηκε από τον Αντίοχο της Κομμαγηνής και ο διευθυντής του μουσείου στο Γαζιαντέπ, Μεχμέτ Ονάλ, στην εικονογραφία των διαδόχων του Μ. Αλεξάνδρου σε παπυρικά σφραγίσματα.
Η Χατισέ Παμίρ, από το πανεπιστήμιο της Αντιόχειας, πληροφόρησε το ακροατήριο για τις οκτάχρονες ανασκαφές στην πόλη της Αντιόχειας στα σύνορα Τουρκίας-Συρίας. Ο ελληνομαθής καθηγητής στο πανεπιστήμιο του Αμμάν, Ναΐφ Χαντάντ, για τις πολιτιστικές αλληλεπιδράσεις στον τομέα της αρχιτεκτονικής και του πολεοδομικού σχεδιασμού από την ελληνιστική Μακεδονία στο κράτος των Ναβαταίων (αρχαίου λαού της Αραβίας με πρωτεύουσά τους την Πέτρα,) και τη Δεκάπολη, ενώ καινούργια στοιχεία έδωσε για τις έρευνες στην Ιουδαία, σημερινό Ισραήλ, ο καθηγητής Μοσέ Φίσερ.
Η Πέργαμος πρωταγωνίστησε στην ομιλία του διευθυντή του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου στην Κωνσταντινούπολη, Φέλιξ Πίρσον, ενώ ένα πτολεμαϊκό ιερό προς τιμήν της Αιγύπτιας θεάς Μπαστέτ ήταν το θέμα της ομιλίας της τ. διευθύντριας του Ελληνορωμαϊκού Μουσείου της Αλεξάνδρειας, Μερβάτ Σεΐφ Ελ Ντιν. Ο διάσημος αιγυπτιολόγος Ρόμπερτ Στίβεν Μπιάνκι μίλησε για ένα πορτρέτο του Αλεξάνδρου ως Κτίστου, η έφορος του μουσείου Ασμόλιαν, Σούζαν Γουόκερ, για τη θρυλική τελευταία Mακεδόνισσα βασίλισσα της Αιγύπτου, την Κλεοπάτρα, ενώ τη συνολική παρουσία του στρατηλάτη στην Αίγυπτο έδωσε η Ντόροθι Τόμσον από το Κέμπριτζ.
Ο τ. υπουργός Πολιτισμού του Αφγανιστάν, ο ελληνομαθής αρχαιολόγος -φοιτητής του Μανόλη Ανδρόνικου- Ομάρ Σουλτάν, μίλησε για την αρχαία επαρχία της Βακτρίας όπου τα ευρήματα συνεχίζουν να δίνουν στοιχεία για την επιρροή του ελληνικού πνεύματος. Ο Καζίμ Αμπντουλάεφ, μέλος της Ακαδημίας επιστημών του Ουζμπεκιστάν και συνεργάτης στο πανεπιστήμιο Κοτς, αναφέρθηκε στην ελληνιστική παράδοση στην τέχνη της Βακτρίας και της Σογδιανής (σημ. Τατζικιστάν και Ουζμπεκιστάν), η ερευνήτρια Αντζελίνα Ντρουγινίνα ανακοίνωσε τα αποτελέσματα των νεότερων ερευνών στον ναό του ποταμού Ωξου, (ελληνιστική πόλη της Ωξιανής ) ενώ η Aννα Αλεξέγεβνα Τροφίμοβα από το Ερμιτάζ εξήγησε τη σημασία που είχε ο Μ. Αλέξανδρος στη Ρωσία και πώς αποτέλεσε πρότυπο βασιλέα για τους τσάρους.
Η δικιά μας Στέλλα Δρούγου από το Αριστοτέλειο ανέπτυξε το θέμα της δημιουργίας μιας κοινής γλώσσας στα ελληνιστικά χρόνια, ο καθηγητής -ακαδημαϊκός Θεοδόσης Τάσιος το θέμα της ελληνιστικής κορύφωσης της τεχνολογίας, η διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων, Αναστασία Τούρτα, ανέλυσε το πρότυπο του Μακεδόνα στρατηλάτη για τους αυτοκράτορες στο Βυζάντιο. Για τον άνθρωπο-θεό-μύθο Αλέξανδρο και τις οικουμενικές του διαστάσεις μίλησε ο ιστορικός Ρόμπιν Λέιν Φοξ, από την Οξφόρδη. kathimerini |
No comments:
Post a Comment