Ξαφνικό σχίσμα στο Εθνικό για μια δωρεά;
Ηταν πολύ σαφής χθες ο Στ. Λιβαθινός: «Οχι, δεν υπάρχει Δ.Σ. που να σου χτυπάει την πλάτη και να σου λέει προχώρα»...
Η έκπληξη στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου στο Εθνικό Θέατρο, με οικοδεσπότες τον καλλιτεχνικό διευθυντή Στάθη Λιβαθινό και τον αναπληρωτή του, Θοδωρή Αμπαζή, δεν ήταν το ρεπερτόριο. Ετσι κι αλλιώς το ρεπερτόριο είχε ήδη διαμορφωθεί από τον προηγούμενο καλλ. διευθυντή του Εθνικού, τον Σωτήρη Χατζάκη. Η οδυνηρή έκπληξη ήταν η δημοσιοποίηση των πολύ κακών σχέσεων μεταξύ Λιβαθινού και μελών της πλειοψηφίας του Δ.Σ. του Εθνικού. «Ή θα πάμε το πρόγραμμά μας στα άκρα ή θα χαιρετίσουμε και θα πάμε σπίτι μας», είπε σε κάποια στιγμή της τριώρης συν. Τύπου, εμφανώς φορτισμένος, ο Στάθης Λιβαθινός.
Ο λόγος αποκαλύφθηκε όταν ο Στ. Λιβαθινός άρχισε να ξεδιπλώνει τις δράσεις και τη συνολική φιλοσοφία του για τη λειτουργία ενός Εθνικού Θεάτρου. Κι έφτασε στην ανακοίνωση της ίδρυσης και του τρόπου λειτουργίας του Τμήματος Σπουδών Σκηνοθεσίας στη Δραματική Σχολή του Εθνικού, στην ανάληψη της διεύθυνσής της από τον ίδιο και τη μετεγκατάστασή της στο «Σχολείον» της Ειρήνης Παππά στην οδό Πειραιώς. Μια ουσιαστική δράση, αφού το «Εθνικό είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την παιδεία, και όχι μόνο τη θεατρική».
«Βάλτε ένα “δεν”»...
Αρωγός και χορηγός σε αυτή την πρωτοβουλία θα είναι η Μαριάννα Λάτση, με 280 χιλ. ευρώ, στη μνήμη του Νίκου Κούρκουλου. Και είναι η στιγμή που ακούμε τον Στάθη Λιβαθινό να λέει: «Σε όλα αυτά βάλτε με το μολύβι σας ένα “δεν” στα χαρτιά σας. Γιατί δεν κατάφερα να πείσω το Δ.Σ. να το εγκρίνει». Ευτυχώς κατάφερε να πείσει το Δ.Σ. να κάνει δεκτή τη χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση με 220 χιλ. ευρώ για ένα χρόνο. Και όλα αυτά, όταν, όπως γνωστοποίησε ο οικονομικός και διοικητικός διευθυντής του Εθνικού κ. Μανωλόπουλος, μέχρι το τέλος του 2015 το πραγματικό έλλειμμα στο Εθνικό, αν αφηνόταν ανεξέλεγκτο, θα μπορούσε να φτάσει τα 2 εκατ. ευρώ, ενώ υπάρχει ήδη 1,1 εκατ. ευρώ έλλειμμα από το 2014.
Ο Στάθης Λιβαθινός είπε ότι «υιοθετήσαμε ένα ρεπερτόριο που τώρα είναι δικό μας παιδί, γιατί τιμούμε τη συνέχεια»· «θέλουμε να κάνουμε ένα ακριβό θέατρο για πολλούς, σαν να απευθύνεται στην ελίτ. Το Εθνικό δεν θέλουμε να είναι θέατρο των σταρ και των πρωταγωνιστών, αλλά ένα θέατρο παραστάσεων». Σχεδιάζεται από το 2016 το Εθνικό να ανοίξει «τα φτερά του και την παλέτα του» σε όλα τα είδη, και στη μουσική και στον χορό. Ετσι, το κάτω REX από του χρόνου θα είναι μουσική σκηνή και το πάνω REX σκηνή χορού. Οσο για το υπόγειο του REX, τη σκηνή «Κατίνα Παξινού», θα στεγάζει την Πειραματική Σκηνή που επανιδρύεται υπό τη διεύθυνση των ταλαντούχων Ανέστη Αζά και Πρόδρομου Τσινικόρη. Το κτίριο Τσίλερ θα είναι αμιγώς θέατρο, ενώ από του χρόνου η Νέα Σκηνή θα στεγάζει αποκλειστικά νέο ελληνικό θέατρο.
Σε μια τόσο δύσκολη συγκυρία, με μειωμένους ή με μη εκταμιευμένους (για πολλούς δημόσιους φορείς) προϋπολογισμούς, είναι τύχη και ευλογία να βρίσκονται ιδιώτες χορηγοί, που στηρίζουν και αγαπούν την τέχνη και τους καλλιτέχνες.
Πολλοί απ’ όσους παρευρέθηκαν στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου θα ήθελαν να ακούσουν απευθείας την άποψη των διαφωνούντων μελών του Δ.Σ. (κανένα μέλος δεν παρευρέθηκε) για να εξηγήσουν γιατί, όντας οι ίδιοι καλλιτέχνες, αρνούνται τις χορηγίες;
Ο λόγος αποκαλύφθηκε όταν ο Στ. Λιβαθινός άρχισε να ξεδιπλώνει τις δράσεις και τη συνολική φιλοσοφία του για τη λειτουργία ενός Εθνικού Θεάτρου. Κι έφτασε στην ανακοίνωση της ίδρυσης και του τρόπου λειτουργίας του Τμήματος Σπουδών Σκηνοθεσίας στη Δραματική Σχολή του Εθνικού, στην ανάληψη της διεύθυνσής της από τον ίδιο και τη μετεγκατάστασή της στο «Σχολείον» της Ειρήνης Παππά στην οδό Πειραιώς. Μια ουσιαστική δράση, αφού το «Εθνικό είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την παιδεία, και όχι μόνο τη θεατρική».
«Βάλτε ένα “δεν”»...
Αρωγός και χορηγός σε αυτή την πρωτοβουλία θα είναι η Μαριάννα Λάτση, με 280 χιλ. ευρώ, στη μνήμη του Νίκου Κούρκουλου. Και είναι η στιγμή που ακούμε τον Στάθη Λιβαθινό να λέει: «Σε όλα αυτά βάλτε με το μολύβι σας ένα “δεν” στα χαρτιά σας. Γιατί δεν κατάφερα να πείσω το Δ.Σ. να το εγκρίνει». Ευτυχώς κατάφερε να πείσει το Δ.Σ. να κάνει δεκτή τη χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση με 220 χιλ. ευρώ για ένα χρόνο. Και όλα αυτά, όταν, όπως γνωστοποίησε ο οικονομικός και διοικητικός διευθυντής του Εθνικού κ. Μανωλόπουλος, μέχρι το τέλος του 2015 το πραγματικό έλλειμμα στο Εθνικό, αν αφηνόταν ανεξέλεγκτο, θα μπορούσε να φτάσει τα 2 εκατ. ευρώ, ενώ υπάρχει ήδη 1,1 εκατ. ευρώ έλλειμμα από το 2014.
Ο Στάθης Λιβαθινός είπε ότι «υιοθετήσαμε ένα ρεπερτόριο που τώρα είναι δικό μας παιδί, γιατί τιμούμε τη συνέχεια»· «θέλουμε να κάνουμε ένα ακριβό θέατρο για πολλούς, σαν να απευθύνεται στην ελίτ. Το Εθνικό δεν θέλουμε να είναι θέατρο των σταρ και των πρωταγωνιστών, αλλά ένα θέατρο παραστάσεων». Σχεδιάζεται από το 2016 το Εθνικό να ανοίξει «τα φτερά του και την παλέτα του» σε όλα τα είδη, και στη μουσική και στον χορό. Ετσι, το κάτω REX από του χρόνου θα είναι μουσική σκηνή και το πάνω REX σκηνή χορού. Οσο για το υπόγειο του REX, τη σκηνή «Κατίνα Παξινού», θα στεγάζει την Πειραματική Σκηνή που επανιδρύεται υπό τη διεύθυνση των ταλαντούχων Ανέστη Αζά και Πρόδρομου Τσινικόρη. Το κτίριο Τσίλερ θα είναι αμιγώς θέατρο, ενώ από του χρόνου η Νέα Σκηνή θα στεγάζει αποκλειστικά νέο ελληνικό θέατρο.
Σε μια τόσο δύσκολη συγκυρία, με μειωμένους ή με μη εκταμιευμένους (για πολλούς δημόσιους φορείς) προϋπολογισμούς, είναι τύχη και ευλογία να βρίσκονται ιδιώτες χορηγοί, που στηρίζουν και αγαπούν την τέχνη και τους καλλιτέχνες.
Πολλοί απ’ όσους παρευρέθηκαν στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου θα ήθελαν να ακούσουν απευθείας την άποψη των διαφωνούντων μελών του Δ.Σ. (κανένα μέλος δεν παρευρέθηκε) για να εξηγήσουν γιατί, όντας οι ίδιοι καλλιτέχνες, αρνούνται τις χορηγίες;
No comments:
Post a Comment